post-article

קשה לכם לדבר? הקול מחוספס? צורם? מכחכחים בגרון במהלך שיחה?

צרידות היא בד"כ לא נעימה והתחושה היא לעיתים כואבת ובעייתית מבחינת תפקוד יומיומי ובמיוחד בעמדות ובתפקידים מסוימים בהם הקול שלנו הוא כלי עבודתנו. בד"כ זהו מצב חולף וזמני וניתן לטיפול מהיר, קצר ופשוט. אבל לא תמיד..  במקרים שהצרידות אינה עוברת מאליה, חשוב לטפל כדי שהמצב לא יחמיר.

ממה בעצם נובעת הצרידות הכרונית:

כאשר קיימת פתולוגיה על מיתרי הקול (לדוגמא יבלת, בצקת, פוליפ ), ליחות בגרון ,חומציות שעולה מהוושט לגרון וצורבת את המיתרים או שקיים מצב בו המיתרים אינם נסגרים בצורה מלאה או סימטרית מסיבה כלשהי (שחיקה, עייפות, חולשה נגעים ועוד)וסיבות עצביות שונות,  נתקל בקשיים בהפקת קול

 

איך לטפל :

קימים שלושה עקרונות בסיסים החשובים להפקת קול בריאה..

1) חיטוי שוטף של הגרון שהופך בהרבה מהמקרים לדלקתי(מיתרים נפוחים אדומים ומגורים)  עקב המאמץ והקושי.

2) אספקת לחות להחלקת המפגש של המיתרים ומניעת חיכוך שלהם זה בזה בצורה גסה ומזיקה עקב הקושי.

3) תרגול התנועה הבסיסית הקלילה של המפגש בין המיתרים במטרה להזרים דם כדי להאיץ ריפוי ולעיסוי השרירים .

 

חיטוי:

במרבית המקרים יש להתיחס לצרידות ממש כמו לפצע שיש לטפל בו. אם מדובר על נגע לדוגמא יבלות המצאותן של היבלות עלולה ליצור גירוי וזיהום,   אבל גם אם לא מדובר בנגע, כל צרידות מכל סיבה שהיא מהווה מקור ללחץ חזק יותר של המיתרים ושל שרירים נוספים בבית הקול שעלולים ליצור שפשוף יתר ושחיקה ולכן בכל סוג של צרידות עלינו לדאוג לחיטוי המקום. לדוגמא ע"י שטיפות פה עם מים מלח או חומץ תפוחים..                                                                                          אנו ממליצים על טיפול בתמציות TMRG הקלאסיות לחיטוי והזרמת הדם ע"י השילוב של הצמחים והשמנים נחווה את ההקלה ברמה המיידית.

 

לחות:

בנוסף לחיטוי,המקום זקוק לסביבה לחה כדי להשתקם. כמו כל פצע אחר בגוף. אנו זקוקים למעין 'ציפוי' כהגנה על המקום המגורה . ניתן להשיג זאת ע"י השימוש באבקת TMRG שהיא מעין  תחבושת על המקום הפגוע . 'אוגרת' לחות ו'מגנה' פיזית על האזור בנוסף נמליץ על שתיה מספקת של מים. כמה לגימות כל  שעה. רצוי לגימות קטנות בתדירות גבוהה לאורך היום מאשר שתיית כמות רבה מעט פעמים ביום. המקום זקוק ללחות בצורה שוטפת. וכמובן על אידוי /אינהלציה.(בעזרת מכשיר ה-TPV) שיספקו מיד לחות. בזמנים קשים נמליץ לישון עם מכשיר אדים בחדר (עם חלון פתוח)

 

תרגול התנועה הבסיסית:

כשנחוש קושי בהפקת הקול נוכל לבצע תרגול פשוט ובסיסי שיתרום לשיקום הקול ולשחרורו. מדובר על תנועה המתבצעת ללא כוח /מאמץ, ובמינימום משקל. לדוגמא: תנועה פשוטה של אחת  מההברות: אי או אה  בצורה עדינה והשקטה ביותר. בתחילה רק לומר את ההברות ללא לחץ.  לאחר שיפור, ניתן לעבור להפקת קול הנקראת 'סירנות'/ צלילים עולים ויורדים במנעד קטן.כלומר שניים שלושה צלילים בגלישה . למעלה ולמטה. באותו האופן. בקלילות מירבית.   בתרגול נחפש את מידת הלחץ המינימלית הנדרשת להפקת קול. סגירת המיתרים במעט מאמץ כלומר במינימום משקל חיצוני ופנימי שלוחץ על המיתרים. בצורה הזאת של פעולה פשוטה וקלילה נרגיל את המיתרים לעבוד באופן סימטרי ללא לחץ.

התרגול העדין חשוב כדי להגיע להרפיה שנובעת ממתיחה עדינה ושחרור. חשוב לאמץ את התנועה הקלילה גם בדיבור ביומיום.

בעבר נהגו להמליץ על מנוחה מוחלטת שהיא שתיקה לתקופה של 10 ימים עד שבועיים או שלושה, וטענו שזה הטיפול האופטימלי. אבל מחקרים חדשים בתחום מעידים שדווקא תנועה עדינה ואימון של מפגש קליל בין המיתרים מביא לתוצאות טובות יותר. לכן רופאים ממליצים על קלינאות תקשורת לשיקום הצרידות. דרך תרגול עדין נגיע לשחרור ההתכוצות של המיתרים בזמן צרידות. בדיוק כמו בפציעות ספורט. השיקום יכלול פיזיותרפיה. שמתחילה בתנועות הבסיסיות ביותר.

לסיום:

עלינו להרגיל את השרירים לדפוס תנועה קליל ועדין, לדאוג לחיטוי מתמיד של האזור בתקופות של עומס / קושי או פתולוגיה וכמובן לספק בנדיבות לחות להגנה על המיתרים. יש מקרים שכדאי לבצע בדק בית במצב הבריאות הכללית. לדוגמא לוודא שלא סובלים מאנמיה שהתזונה מאוזנת עם כמות נאותה של חלבונים (חומצות אמינו)  ושל שומנים למניעת דלקות. שמערכת העיכול עובדת היטב ולא מייצרת חומציות צורבת. ושהדיאטה שאנו צורכים עתירת ויטמינים ומינרלים וחיידקים טובים (יש מקרים שנמליץ להוסיף לתזונה מולטי ויטמין ומינרל,ו/או פרוביוטיקה לעיכול טוב יותר עד לשיקום המיתרים).

ובכל מצב של קושי קולי יותר מכדאי להשתמש בקביעות ובתכיפות עם ערכת TPVהיעילה והקלה לשימוש שתמנע מלכתחילה להגיע למצבים מורכבים.

 

מוזמנים להתייעץ איתנו:  03-7363065