תמיכה קולית – גלו את הדרך החכמה להקל על הקולנשיפה בקש לכוס

כדי להמנע מקושי ועומס קולי, או לפחות להפחית אותו, עלינו להיות מודעים לנושא ה"תמיכה הקולית", ולהתרגל לתרגל תרגילים מתאימים.

"תמיכה קולית" – הוא אחד מהמונחים העיקריים בשיח המקצועי בנושא בריאות הקול.

המטרה שלה היא כשמה: לתמוך בפעולת הפקת הקול. להשתמש שימוש יעיל באויר, להפחית את זרם האויר הנושב אל המיתרים, לפתח שרירים בגוף התומכים בפעילות הקולית, כך שנגיע אל המטרה שהיא: הפקת הקול בעוצמה גדולה יותר, במאמץ קטן יותר, וללא תקלות לאורך זמן רב יותר.

הפקת הקול עושה שימוש גדול בשרירי הגוף.

בהפקת קול מעורבים שרירים שונים בגוף, כמו גם בתנוחות והטיות שונות של חלקי הגוף, לשם העצמת הצליל.

מלבד עבודת הסרעפת והבטן שארחיב עליה מיד, תמיכה גופנית מערבת לעיתים התכופפות קלה בברכיים, כיווץ אזור האגן (כלומר השרירים הטבעתיים שבאזור זה), כיווץ והושטה קדימה של השפתיים (השפתיים הם שריר טבעתי), תמיכה מאזור הגב התחתון, חיזוק שרירים חיצוניים באזור הצוואר והסנטר, ועוד. תמיכה גופנית כזו מפחיתה מאוד עומס משרירי אזור בית הקול, ומוסיפה כוח לצליל.

השחקנית הראשית – הסרעפת

את התפקיד הראשי בתמיכה הקולית מספקת לנו הסרעפת. הסרעפת היא שריר רחב בצורת כיפה, המפרידה בין בית החזה לחלל הבטן. הסרעפת מונעת יציאת אוויר מהירה, ותורמת בהפחתת הלחץ מהמיתרים. כך נוכל להשיג צליל  יותר נעים, מאחר ויש די אויר המשתחרר באיטיות, והצליל זורם בצורה חופשית יותר ופחות קטועה.

אם הצליל יצא מהר מדי, או יתפרץ החוצה חזק מדי,  לחץ האוויר על המיתרים יהיה גבוה מדי, ואז הקול לא יהיה מוצלח: לעיתים אנו שומעים מורים המדברים בקול חזק וצורמני  , או זמר מתחיל שכאשר הוא עולה לטונים גבהים הצליל הבוקע מגרונו נשמע לחוץ מאוד. הסיבה היא הוצאת אויר מהירה מדי.

חוק פיזיקלי חשוב של פסקל קובע, כי לאחר ששאפנו אויר, הוא 'רוצה' באופן טבעי לצאת החוצה מהר ככל האפשר, כדי להתאזן עם האוויר שבחוץ.

הדבר דומה לבלון שממלאים אותו באויר, וכולנו יודעים כי ברגע שנפתח את הפתח ונאפשר לאויר לעשות 'כרצונו', הוא יצא במהירות..  אויר (וכן נוזלים) שואפים לצאת מהר כדי להשוות לחצים.

בצורה דומה קורה הדבר  עם האוויר שאנחנו נושמים. האויר רוצה לצאת מהר, ואז לחץ האויר על המיתרים יגרום קול צורמני, חזק ובלתי נעים, זאת בנוסף לכך שהאויר יגמר 'מהר'.

אז מה לעשות ?

ובכן: גם בשעת שירה וגם בשעת דיבור רב, לא צריך לשאוף כמות אויר גדולה מדי. ההיפך: יותר יעילה היא שאיפה מהירה וקצרה. אחרת יווצר קושי בשליטה על הצליל.

התרגיל הוא פשוט:

שאיפה (קצרה) מהאף.

נשיפה ופליטת אויר רגועה ככל הניתן גם מהאף.

להקשיב לרחש של הנשימה.

תרגיל מחוכם יותר: נשימה עם קשית.

עבודה עם קשית יכולה להראות לנו במדויק האם אנו שולחים הרבה מדי אויר כלפי המיתרים או שאנו שולטים היטב בכמות האוויר.

הכניסו קשית לרבע כוס מים ודברו לתוכה (אם אתם חזנים או זמרים – שירו לתוכה). עשו זאת תוך בדיקה ושליטה על גודלן של הבועות הנוצרות: אם הבועות הנוצרות הן גדולות, יוצא הרבה מדי אויר. לימדו לדבר או לשיר – תוך הוצאת פחות אויר.

המטרה היא, יציאה איטית אחידה ומתונה של האוויר.  אגב, שלטה זו מושגת מהסרעפת (ע"י השליטה מהסרעפת)  !!!

נקודה למחשבה:

זמרים ושחקנים רבים חושבים שתמיכה פירושה – לחץ וכיווץ השרירים של הבטן והסרעפת כדי לקבל תמיכה אל הקול. לכן הם כאילו 'סוחטים' את הבטן פנימה בחוזקה, תוך כדי הפקת הקול.

אחרים חושבים שיש ללחוץ על שרירי הבטן ולהוציא אותה חזק החוצה בזמן הפקת הקול.

ויש שמתמקדים בהרחבה אינטנסיבית מדי של הצלעות לצדדים (מה שגורם לעיתים למאמץ רב מדי  ואיבוד אנרגיה).

שלשת הדברים אינם מדוייקים: שימוש מופרז בשרירים הבינצלעיים יפריע לפעולה הטבעית של הסרעפת, או יגרום להתכווצות למטה באופן מלא, ואז פעולת הנשימה תופרע..

כיווץ הבטן וכניסת בטן פנימה או החוצה, היא ענין שמשתנה בין אדם אחד לשני, והוא גם ענין התלוי בסגנון השירה, כמו גם בהתאמת סגנון השירה שלו למבנה גופו (רחב, רזה, חזק, חלש).

לכן לא מדויק  לקבוע כי דרך אחת נכונה לכולם. אנו ממליצים להתנסות בצורות השונות, עד שמקבלים תחושה מה ומתי עוזר. (עצה זו נכונה בכל דבר אחר של הבריאות..). על כל אחד להרגיש, איך שליטה בשרירי הסרעפת – עוזרת לכוון ולווסת את זרימת האויר כלפי בית הקול.

לסיכום:

מבחן התוצאה הוא הקובע. כל עוד אתם מדברים או שרים בחופשיות ללא עייפות צרידות ושחיקה אתם בדרך הנכונה.

אבל במידה ומתעורר קושי ראשון, תנו דעתכם לקולכם, ובין היתר שפרו את התמיכה הקולית, שתעזור להגיע להפקת קול קלה יותר, בריאה נקיה ועוצמתית.

במקרים בהם התמיכה הקולית על ידי אימון ותרגול אינה מספקת ואתם חשים שקולכם מתקשה להפיק את התוצאות הדרושות, מוצרי TMRG השונים מספקים תמיכה קולית נוספת גם בעיתות של מאמץ קולי מוגבר.

אתם מוזמנים לקרוא באתר וגם ליצור קשר לקבלת פרטים נוספים.

שבוע טוב

טליה