עד כמה אנו יש לנו שליטה על מיתרי הקול ?? כיצד מכוונים את כלי הנגינה שלנו? שליטה במיתרי הקול

הגוף שלנו הוא מערכת משוכללת מאין כמוה..מערכת הקול היא ללא ספק אחד החלקים המרתקים והמהנים שיש.

כשנשיר נהפוך להיות נגן שהוא גם הכלי נגינה. מה שאומר שמוטלת עלינו עבודה כפולה..לדאוג לכלי הנגינה (שיהיה נקי ומכוון עם רמת אנרגיה נכונה ולדאוג לנגן שיהיה רגוע. שידע אך להפעיל את שריריו לשלוט בקולו ולהפיק ממנו את המקסימום)

כמה נתונים על המיתרים שעשויים להפתיע ואולי לשנות משהו בתפיסה שלנו לגבי הנושא:

מיתרי הקול רוטטים בקצב של 100-150 פעמים בשניה אצל גברים. אצל נשים בסביבות הפי שתיים מהר יותר. מהירות הקול היא 343 מטר בשניה.

.המהירות כל כך גבוהה שכשאנו נסתכל על פעילות המיתרים בעין רגילה בצילום מיתרים לא נצליח לקלוט ולעקוב אחר התנועה המהירה שלהם.

אנחנו לא שולטים בתנועת המיתרים והשרירים שבבית הקול, אלו שרירים חלקים ( בשונה משרירי השלד)הפועלים בצורה לא רצונית. תנועתם מתבצעת באופן ספונטני. התנועה מתרחשת מעצמה כתגובה למערכת העצבים האוטונומית (איננה מתוכננת או נשלטת על ידינו). אנחנו כן יודעים (בזכות הטכנולוגיה) שהם נמתחים בצלילים הגבוהים ומשתחררים ונרגעים ומתקצרים בצלילים הנמוכים!! ולמרות שאנחנו לא שולטים בהם , אנחנו כן יכולים לשפר את מצב הקול שלנו, כשעלינו להתמקד דווקא בשחרור והרפיה כדי לאפשר לשרירים לעבוד במלוא עוצמתם כש"אנחנו" מותחים אותם.

תרומתנו לאיכות הקול תבוא לידי ביטוי אם נשמור על הגוף שיהיה חלל תהודה נקי ו'מצלצל' היטב וגם כמובן בטכניקות קוליות שונות ומגוונות להפקות קול נוחות ויפות.

אנחנו לא באמת מלמדים את המיתרים מה לעשות. אלא יותר מגלים את מה שהמיתרים יכולים לעשות מעצמם.

כמה מעקרונות שליטה על מיתרי הקול שיסיעו לכיול ולשמירה על הקול

  1. שיפור טכניקות קוליות :

 לדוגמא -להפיק צלילים נמוכים ורכים. צלילים עולים ויורדים עם כמות אוויר שנלווה לצליל כדי לשחרור את המיתרים בזמן הצורך או לזמרים בזמן עליות לצלילים גבוהים לאמץ ולהוסיף לצליל אנפוף קל (שנשמע טוב וטבעי) להקלת העומס מהגרון. (להעברת הצליל לתהודה קדמית. או לתרגל עם אטב האף כדי לשפר את השליטה בהעברת התהודות מאזור הגרון לאזור האף והסינוסים ).

שימוש בשרירי השפה העליונה, מתיחה השפה מעט קדימה (אפשר לתרגל עם אטב הפה) התרגול עשוי להגביר את העוצמה בדיבור או בשירה (ולהקל על זמרים בצלילים הגבוהים של המנעד).

תרגיל קשית שמשחרר ומותח בקלות את המיתרים וממקם אותנו בתהודת המצח . תהודת קול שיוצאת בקלילות רבה ובעוצמה מתונה או נמוכה.

  1. פתיחת חללי תהודה (ע"י תרגול קולי מתאים או שימוש במוצרים TMRG לחיטוי ופתיחת תהודות.וכן ע"י תרגילי נשימה. אינהלציה..הקפדה על כושר ותזונה מתאימה למניעת חסימות) מציאת תהודה אופטימלית חשובה בדיבור חזק או בשירה כדי שלא יהיה עם הזמן עיבוי של מיתרים שמתרחש כתוצאה מעומס ולחץ מתמשך.
  2. שחרור של הגוף כולו : מתיחות הגוף. סיבובי צוואר כתפיים וראש. ותרגילי מתיחות כלליים (מומלץ להסתכל בתרגילים שספורטאים משתמשים בהם לפני ואחרי אימונים או תרגילים מתחום היוגה כדי למתוח את הגוף) המתיחות משחררות התכוצויות של שרירים ומאפשרות לגוף לפעול במלוא הפוטנציאל שטמון בו. לחמם את הגוף כדי להעיר אותו ולהתאים אותו למצב שייצר תמיכה.

בנוסף הרפיה כללית לשחרור המתח המצטבר בגוף . המתח משפיע על כל שריר ושריר ובמיוחד על אזור הגרון. בגלל תפקידם המיוחד של המיתרים להגן על מערכת הנשימה מחדירת אוכל שתיה וגופים זרים. ההרפיה חשובה גם כדי לשחרר חרדות ומתח נפשי שעובד ישירות על הקול (שמופעל ע"י מערכת העצבים ).

  1. בדיבור עוצמתי בריא ובשירה בריאה צריך להעזר בתמיכה סרעפתית כדי לא לעייף את הקול במהלך הפעילות הקולית.

חיזוק שרירי התמיכה: תרגילי בטן שונים. ניתן להשתמש בתרגיל ידוע. תרגיל עם האות 'ס'. לשיר את השיר יונתן הקטן על הצליל 'ס'.. ללא צליל. רק עם הפקת ה'ס' לפי המקצב של השיר. תרגילים לחיזוק השרירים הבינצלעיים. הרחבת הצלעות בזמן השאיפה. (להרגיש את ההרחבה מלפנים ומאחור) לחכות מספר שניות ולשחרר..

5. תרגילי נשימה: חימום מערכת הנשימה. כשהאוויר מתחמם בקנה הנשימה קל יותר לכוון את הצלילים. בדיוק כמו כלי נשיפה . לדמיין שמעבר האוויר בגרון רחב בזמן השאיפה והנשיפה.(אפשר להעזר בתרגיל יוגה שנקרא נשימת אוג'אי). לאחר התרגול תנועת המיתרים תהיה קלה ונוחה יותר. בנוסף אימון של תרגילי נשימה שונים יגבירו את שיתוף העבודה בין הסרעפת להפקת הקול. הדבר חשוב במיוחד להפקת קול בעוצמות גבוהות כי נדרשת כמות אוויר גדולה יותר.

6.תזונה מתאימה. תקטין את רמת החומציות או הליחות ממערכת העיכול והנשימה (אפשר להוריד את המדריך לשמירה על בריאות הקול מהאתר).

7.שמירה על מערכת חיסונית טובה כדי לקצר משך התקררויות או ועדיף כמניעה. דלקת גרון בשביל מורה מרצה או זמר משבשת את העבודה ומקשה מאוד ולעיתים לתקופה לא קצרה של חודש ויותר. (כמה מההמלצות: תוספי מזון למינהם שידועים ומוכחים כמחזקים את מערכת החיסון. שתיית חצי לימון כל בוקר . אכילת פירות טריים בבוקר. אנו ממליצים על תרסיס TMRG מס 5 לתחזוקה  )

8. הקפדה על שעות שינה. רמת אנרגיה גבוהה של הגוף הכרחית לקבלת תוצאות קוליות טובות. כשעולים להופעה או להרצאה חשוב לוודא שלא עייפים.וההיפך. שמלאים באנרגיות חיוניות. ואם מרגישים עייפות, לאכול משהו קטנקטן כמו תמר, בננה או כל דבר קטן שמזניק אתכם מבחינה אנרגתית והוא עדין קל לעיכול ואינו מכביד. או מי שיכול לעשות הרפיה שמרעננת את האנרגיות. (ואפשר להעזר בתמצית אנרגיקול מס 17 שמתאימה למקרים כאלו.)

לסיכום:  שליטה על מיתרי הקול דורשת איפוס וכיוון בית הקול שלנו כדי לגלות את היכולות הרבות שלנו וכדי להפיק קול יפה ובריא.

 

טליה

TMRG  מומחים לקול