עייפות קולית – איך תרעננו את האנרגיות הקוליות שלכם?
עייפות קולית – איך תרעננו את האנרגיות הקוליות שלכם?
אנו ב- TMRG שואפים להביא לכם את מיטב הידע המקצועי והמגוון העצום של טכניקות ונתונים בתחום הקול ובמסגרת הראיונות עם בעלי מקצוע בתחום הקולי אני שמחה להביא לכם היום ראיון עם תמי קצין, מורה לפיתוח קול ונחשבת לאחד מעמודי התווך של הזמרים בבית הספר רימון.
מדריכת מורים לפיתוח קול (זמרים שרוצים להפוך למורים או מורים בפועל שמחפשים העשרה )וזמרת מוכשרת, שתרחיב את האופקים בנושא של עייפות קולית ותוסיף טכניקות מעשיות כיצד להתגבר עליה.
פניתי לתמי לאחר שקראתי תגובה שהעלתה בפורום של מורים לפיתוח קול בנושא עומס קולי ועייפות שרירים. תגובה שחשפה גישה רצינית ומקצועית ושיכולה לתרום לכם .
תמי טוענת ש”שירה מקצועית דורשת יכולת עמידה בעומס גדול בשרירי הגרון ושימוש נכון בשרירי התמיכה.
נדרש כוח סביר בגוף וקואורדינציה בין שרירים שונים בגוף ובבית הקול כדי לשלוט בהפקת קול איכותית “,
והשאלות הנשאלות: מהי העייפות הקולית? מה הסיבות לה? ומה ההמלצות שלך לריענון האנרגיות הקוליות בעת הצורך?
“עייפות קולית מתבטאת בקושי להפיק קול ובנטייה להצטרד בקלות. לעיתים תכופות. הדבר עלול להתבטא בקול צרוד ומחוספס, אווריריות יתר בקול, אובדן הקול, שבירות, קושי בנשימה (קושי ‘להחזיק’ צליל ארוך) אי-נוחות בגרון, כאב ועוד.
עייפות קולית יכולה להיגרם בגלל סיבות שונות. האחת היא עיבוי הרירית (מוקוזה) סביב המיתרים. ה
מיתרים עטופים בשכבות, והשכבה החיצונית עשויה מרירית, כששכבה זו נעשית צמיגית (סמיכה) המיתרים נעשים נוקשים יותר,
זה גורם לעליה בלחץ האוויר מהריאות (כדי לשמר את הרטיטה של המיתרים), ולעליה ברמת המאמץ כדי לייצר צליל.
הדבר גורם לשימוש לא יעיל בפעולת הלרינקס (הגרון ובית הקול).
הגברה של הצמיגות של המיתר גורמת לחיכוך רב יותר בזמן רטיטת המיתרים, ולפליטת חום באזור המיתרים.
מה שעלול לגרום לעייפות קולית/ בצקת/אודם במיתרים.
סיבה אחרת לעייפות קולית היא שרירית-עצבית.
הדבר מתרחש בגלל יכולת מועטה מדי של השריר להתמודד עם הלחץ המופעל עליו ולהתגבר על הקושי והמתח כתוצאה מהעבודה המאומצת בו.יש אפשרות שהשרירים החיצוניים והפנימיים של הלרינקס (בית הקול) לא מסוגלים לבצע את העבודה.
סיבה נוספת שחשוב לתת עליה את הדעת היא עייפות כללית בחלקי הגוף שיכולה להשפיע ישירות על יכולתנו להשתמש בקול בצורה יעילה.
כשאין חלוקת עומס בין חלקי הגוף, תורגש נטיה להעמיס את עיקר המאמץ על שרירי הלרינקס וכך הם יתעייפו מהר יותר.”
אז מה לעשות ?השאלה המתבקשת…..
“התבוננות”…תמי מסבירה שאם הזמר חווה עייפות קולית, עליו להבחין בסיבה לכך, והאבחון לכך איננו תמיד פשוט.
יחד עם זאת כדאי לבדוק מה קרה לפני הופעת הסימפטומים. (התקררות/צעקה/ כעס/ עייפות/מתח ועוד ועוד).
כשנבין מה היה הטריגר נוכל לקבל רמזים לסיבה ולטפל ביתר יעילות.
“עייפות הנגרמת בגלל עיבוי הרירית היא תוצאה של התייבשות, או שתיה מועטה מדי של נוזלים כמו מים,
ולכן שתיה מספקת ולחות סביבתית היא תורמת לפתרון הבעיה.
נשימה דרך האף מומלצת ויכולה להקל על הבעיה במידה רבה.
עייפות הנגרמת בגלל השרירים יכולה להיות כתוצאה ישירה של שימוש בקול לאורך זמן
(שירה/דיבור של כמה שעות רצופות, חזרות והופעות במשך כמה ימים רצופים) ושימוש בעוצמת קול גדולה לאורך זמן.
הטיפול בעייפות הנגרמת מהשרירים יכול להיות ע”י הורדת העומס מבחינת עוצמת הקול
ושימוש קולי לפרקי זמן קצרים יותר.
כמו-כן, חשוב לתת לקול לנוח היטב לאחר שימוש ממושך ו/או מאומץ.
תמיד חשוב לשמור על שעות שינה מספיקות, בדיוק כמו שספורטאי יקפיד על השינה שלו, אחרת ישלם בהישגיו.”
ולסיום ביקשתי: טיפ מיוחד שאת אוהבת במיוחד…
“הפקת קול שקטה עם פה סגור (המהום/זמזום) או עם שפתיים מצומצמות (zz, vv) עוזרת להרגיע את שרירי הגרון ולהביא לרטיטות טובות יותר של מיתרי הקול.
עוד אפשרות היא לשים קש בתוך כוס עם מעט מים ו”לשיר” דרך הקש – כן, ממש לעשות בועות!
אני מנחה לשיר טונים בודדים ארוכים, או סירנות קוליות בטווח לא גדול (גליסנדו), או מהלכים פשוטים של 1-2-3-2-1 .(דו רה מי רה דו)
מספיק להשמיע קול בעוצמה נעימה ובגובה נוח, כמו בגובה הדיבור או מעט למטה ממנו.
המטרה אינה חימום קולי אלא הרגעת אזור הקול ממתח ועייפות.
אנשים רבים שמשתמשים בקולם וחוו עייפות קולית, דיווחו לאחר התרגול שהקול שלהם חזר להיות צלול יותר וללא החספוס שנבע מהעייפות שהייתה.
עבדתי עם זמרת שהייתה מותשת לאחר כל החזרות באותו היום, והרגישה שלא תוכל להופיע באותו הערב. לאחר כרבע שעה של התרגול הזה היא הצליחה לחזור ליכולות שלה ולבצע קטעים קשים למדי.
כמובן שהדבר איננו מחליף מנוחה קולית טובה בכל מקרה, לאחר שימוש רב מדי.
ניתן להתייעץ עם תמי קצין בטלפון 054-5703631
או במייל: Tamik.vocalwisdom@gmail.com