מי מפחד מווליום? טיפים מעשיים בנושא עוצמה קולית - TMRG

מי מפחד מווליום? טיפים מעשיים בנושא עוצמה קולית

האם באמת מסוכן לשיר חזק או לצעוק?

עוצמה קולית:

ראיון נוסף בסדרת הראיונות האישים שאני עושה עם קולגות מובילים בתחום הקול בארץ ובעולם והפעם ראיון אישי

(כולל טיפים מעשיים) בנושא עוצמה קולית שערכתי עם סתיו גרמן זמרת יוצרת ומורה מוסמכת לפיתוח קול בשיטת CVT

 ( Complete vocal technique), שיטה שמבוססת על מחקר (שכל הזמן ממשיך להתפתח בדנמרק) של המנגנון האנטומי הפיזיולוגי והאקוסטי של בית הקול, מהמתקדמים בתחומו בעולם.

מאחר ורבים פונים אלינו שנעזור להם להשיג קול חזק יותר,הן בדיבור והן בשירה, כשתלונתם הבסיסית היא שהקול הטבעי שלהם חלש מדי (והם מתעקשים להסביר שכך נולדו) ורבים אחרים מתלוננים שהם מצטרדים בגלל שנאלצים להרים את קולם, ביקשתי מסתיו להתיחס לנושא הכל כך חשוב הזה ולעשות בו סדר,  כי נראה שאם לכולנו יהיו עוד כמה דציבלים בהפקת הקול נהיה מאושרים יותר ויחסך מאיתנו קושי מעומס קולי.

הופתעתי לגלות תשובה נלהבת וחד משמעית שדוגלת בכך שאפשר להשתמש במלוא גרוננו. כלומר בעוצמות חזקות, מבלי לפגוע במיתרים/ הן בדיבור והן בשירה. ווליום חזק עשוי לעזור לנו להגיע להשגים קוליים.
באותה הנשימה סתיו ביקשה להבהיר שמי שמתקשה ומצטרד עדיף שיעבוד על טכניקה נכונה להפקה קולית חזקה יותר רק בצמוד לאיש מקצוע. (מורה לפיתוח קול או קלינאי תקשורת) כי הנושא רגיש ואפילו עלול להיות מסוכן אם משתמשים בעוצמות בצורה לא נכונה .

אז שימו לב… הענין לגבי עצמה קולית לדבריה הוא שימוש בטכניקה נכונה.

כלומר “בהפוך על הפוך” אם הכל בסדר, המיתרים נקיים, ואין בעיות וקשיים קוליים מיוחדים, סתיו חושבת שרצוי לעבוד על עוצמות חזקות (חזקות יותר משאנו רגילים) ושזה יהיה חלק בלתי נפרד מעבודת פיתוח הקול או  מטכניקות לדיבור נכון .

דרך העוצמה אדם יחשוף את עצמו למגוון איכויות ואפשרויות קוליות.
לטענתה, האפשרויות הקוליות הטבועות בנו הן רבות מכפי שאנו משערים ואינן נחלתם של יחידי סגולה. בתנאי שאין בעיה אורגנית / פיזיולוגית במיתרי הקול!

מי שקולו נפגע מעוצמות חזקות מדי עושה משהו לא נכון. ושוב הדגש על טכניקה נכונה ובריאה.
בעבודתה עם שחקנים וזמרים סתיו עוזרת להכיר ולמצות את הקול על שלל גוניו אפשרויותיו ועוצמותיו.

(בניגוד משיטות אחרות שנתקלתי בהן שמגבילות את העוצמה בטווחים מסוימים ולעיתים אף מתיחסות אליה כ’לא בריאה’) סתיו לא זו בלבד שאיננה מזהירה מפני קול חזק, (כשהוא מופק כמובן בצורה נכונה בריאה ונוחה וכשהקול בבסיסו בריא), היא אפילו מעודדת את תלמידיה להתנסות בעוצמות שונות וללכת עד הקצה. כדי להכיר ולהתנסות.

אז מה עושים? (התרגול לא מיועד למי שיש נגעים על המיתרים או למי שסובל מבעיות קוליות)

טיפים מעשיים של סתיו:

לא לפחד מווליום.

כדי ללמוד לשלוט בטווח הדינמי של הצלילים (בעוצמות השונות) חשוב פשוט להתנסות!!

כלומר מדי פעם לחוות עוצמות חזקות מאלו שאתם רגילים. בדיבור חזק ובשירה חזקה.

התנאי הוא : להיות קשוב ולוודא ששום דבר לא יכאב.

(סתיו מבהירה שלעיתים תהיה תחושה חדשה. שונה. אך חשוב להבחין שזה לא כאב או חוסר נוחות אלא

תחושה שהגוף לא מכיר ותחושה שאינה פוגעת בקול)/

הרעיון להרחיב את מנעד היכולות הקוליות.

סתיו מבהירה שעם קול חזק מהרגיל נוכל לשיר סגנונות מגוונים שלא הצלחנו קודם כמו

Rock, Rn’b. Soul וקול מלא בצלילים הגבוהים. (נקרא גם BELTING)

והדוברים שביננו יוכלו להנות מנוכחות רבה יותר ויכולת להעביר רגש בצורה משכנעת וחודרת יותר.

הווליום הוא עוד אחד מהאלמנטים בקשת הגורמים בהפקת קול בריאה ואיכותית .

ואם אנחנו מגבילים את עצמנו לעוצמה מסוימת אנחנו מונעים מעצמנו התקדמות.

תרגיל:

לתרגל: צלילים מהצליל החלש ביותר לחזק ביותר שלנו.

לבדוק מה הגבול מבלי להכאיב.

ואז לעבוד עם חמשת התנועות

Ah Eh EE Oh OO

קמץ צירה חיריק חולם ושורוק.

במהלך התרגול לשים לב איזו תנועה תהווה מגבלה, איפה יש בעיות.

ולהסיק מסקנות אם שמנו לב שנוח לנו יותר בתנועה מסוימת לבחון אם כדאי לאמץ אותה.

למורים:

כשאנחנו מול כיתה וצריך לדבר חזק. חשוב שנגביה את הקול לצליל גבוה יותר.

בחלק העליון של המנעד בטונים הגבוהים, הקול מטבעו חזק יותר.

קול נמוך וחזק עלול ליצור לחץ ונזק.

מי שלא מודע לגובה הצליל שלו וסובל מקושי בהפקת הקול, חשוב שיתיעץ עם איש מקצוע בנושא  כי זהו נתון שחשוב

להתיחס אליו ולזהות את גובה הצליל בו הקול יוצא בנוחות ובעוצמה חזקה ובדרך בריאה שאינה

מכאיבה או גורמת להצטרדות ועייפות קולית.

 לזמרים:

חשוב להשתחרר מהפחד לשיר בווליום חזק.

הרבה מ”הכוכבים״ זמרים שהם אלילי תרבות  משתמשים בעוצמות מאוד חזקות.

כמובן שהם יודעים איך לשחק עם המיקרופון ואיש הסאונד שלהם יודע איך להחמיא להם כשהם מגיעים לעוצמות.

לעוצמה יש משמעות. היא חודרת וכדאי לעבוד על הטווח הדינמי שלנו כדי לעבוד על הסגנון הקולי והרגשי.

לסיכום:

הפקת קול חזקה יכולה במקרים מסוימים להקל עלינו בעת שירה ודיבור!
ההמלצה להרחיב את הגבולות הקיימים ולהנות מקול חזק יותר משהיה לנו (תוך הקשבה לתחושות שלנו)
מבלי להתעלם מכל סימן לא אופטימלי.

הרגשה נוחה היא סימן למשהו נכון שאנחנו עושם.
הרגשה לא נוחה היא הזמן להעזר באיש מקצוע קולי

 

 

ליצירת קשר עם סתיו

סתיו גרמן

פיתוח קול: 0545967332

Vocal Teacher & Singer

WWW.STAVGERMAN.COM

 

טליה  TMRG

 

זקוקים לייעוץ מקצועי? מלאו פרטים ונחזור אליכם עם התאמה מושלמת של מוצר




    היה מעניין? שתפו עם חברים

    צרו איתנו קשר

      קטגוריות מוצרים