אז מי באמת צריך חימום למיתרי הקול?

מיתרי הקול או בשמם התיקני שפתות הקול (מהמילה שפה. מזכירים את צורת השפתיים) הם שתי רקמות ריריות שריריות.

צבעם לבן מאחר וכמות מעטה בלבד של דם מגיעה אליהם!! לעומת זאת כאשר אנו במאמץ או עומס קולי צבעם הופך אדמדם עקב הזרמת הדם המוגברת לאזור והמאמץ. כידוע  כמות הדם המסופקת לשרירים בגופנו עולה במידה ניכרת בזמן מאמץ. השרירים בבית הקול דורשים,בזמן הפקת קול מאומצת, חמצן וחומרי מזון רבים יותר מאשר בזמן מנוחה. ולכן אספקת הדם מתעצמת (יחד עם קצב חילוף החומרים מהאזור).

כדי להפעיל את השרירים בצורה אופטימלית וכדי למנוע נזק, טוב נעשה אם נכין את השרירים למאמץ בצורה מדורגת ויזומה (לפני הפקת קול אינטנסיבית).

ובעברית פשוטה טוב אם נקדים ונתרגל מספר תרגילים  שיעלו את קצב אספקת הדם לאזור ובמקביל יגמישו את השרירים לקראת העומס ובין לבין המאמצים הקוליים .

יש הבדל גדול מבחינת כמות האנרגיה שהשרירים שלנו דורשים בהפקת קול בזמן דיבור או שירה בעוצמות קול רגילות ומתונות לעומת כאלו בעוצמות קול גבוהות.  .

בזמן מאמץ גדול נוצרת חומצה לקטית שמצטברת במיתרים וגורמת לכיווצם. ולעיתים אף לכאב בגרון בעקבות המאמץ. (הכאבים הם ברקמות השרירים) החומצה הנוצרת היא תסיסה (לקטית) שמתהווה כחלק מדרכו המיוחדת של הגוף להשיג עוד מקורות של אנרגיה זמינה שהשרירים נדרשים לה. אבל בגלל שהתהליך גובה מהגרון מחיר  אנו נדרשים לפעולה.

חימום ושחרור שרירי בית הקול יגרום להגדלת כמות כלי הדם באזור, להרחבתם ולהגברת זרימת הדם שזורמת לאזור בית הקול  בצורה מדורגת. במהלך המאמץ. שחרור השרירים יעודד סילוק ופינוי מהיר יותר של אותה החומצה שנוצרת על המיתרים מהמאמץ ובכך ישתפר תפקודנו הקולי לאורך זמן.

בין אם אתם מורים מרצים אנשי עסקים שמדברים כל היום, זמרים חזנים ועוד, ונדרשים לדיבור רם או שירה מקצועית וחזקה באופן ממושך או אינטנסיבי

כדאי לסגל תרגול מקדים לפעילות הקולית. ו תרגול קצרצר משחרר בין המאמצים במהלך היום. ולאחריהם!! (כדי לשחרר את המתח שמצטבר בשרירים השונים השותפים בהפקת הקול)

מדובר על תרגול קצרצר!!! של דקות. ולפעמים גם של שניות 

בריאות הקול  תלויה ישירות ובצורה משמעותית גם מההשקעה המועטה שנקדיש לשרירים שלנו (שמצויים ב'קופסה'/ בבית הקול שבגרוננו ובשרירים נוספים ששותפים לפעילות).

מה עוד שעם תרגול שוטף האזור יחשף פחות ופחות לבעיות הנובעות מהשחיקה הטבעית (שריטות של השכבה הראשונה של המיתרים )

התרגול הוא פשוט וקצר. הבעיה היחידה בענין היא שאנחנו מזניחים את הנושא. הזנחה שנובעת לדעתי מחוסר מודעות מספקת לכך שאנו מאמצים שרירים שנזקקים להתיחסות שונה. הכנה ושחרור. ושזהו אזור שלא זורמת אליו כמות דם גדולה ולכן כדי להמנע מפציעות קוליות נדרש לתרגול.

ללא הכנה של מיתרי הקול לפני מאמץ אינטנסיבי וממושך וללא שחרור קצר בין המאמצים השונים המיתרים

עלולים להתכווץ יתר על המידה להאדים ולהתנפח חרף המאמץ.  (ובמקרים חמורים עלולים להתפתח נגעים. או שיווצר קושי כרוני בסגירתם.)

 

תרגול קצר (לפני, אחרי ובין לבין)

אורך ההכנה משתנה בין דובר לזמר :

זמן התרגול  זהה : במהלך השעה שלפני המאמץ הקולי,אחרי המאמץ הקולי ובמידה וקיים דיבור או שירה ממשוכים, שעות רבות, בין המאמצים.

משך התרגול שונה: אם אתם דוברים, ניתן לתרגל כ-6-10 דקות את הקול והגוף. אם אתם זמרים/חזנים הכנת הקול ארוכה יותר. השחרור לאחר פעילות קולית והתרגול בין המאמצים  קצרצר.

חימום הקול לזמר אורך כ 25-35  דקות  כדי להכין כיאות את המיתרים לעבודתם ונדרשים תרגילים נוספים  (לפתיחת התהודות השונות-חללים שדרכם עובר ומהדהד האוויר.תרגול נשימתי לשליטה בנשימה.  חיזוק המיתרים -תרגול במנעדים קטנים .תרגול שיכלול הפעלת כוח. הגברה של הצליל ומשיכתו, שיפור הקאורדינציה בין השרירים השונים במערכת הקול והגמשת המיתרים-לצורך הגמשה התרגול יתבצע במנעדים רחבים בצורה קלילה)

מה לעשות:

 

  1. הקפצת הסרעפת פנימה ולמעלה.   10 חזרות (הקפצות=הכנסה והוצאה של הבטן במהירות)  10 חזרות. 3-6 סטים. מנוחה של כמה שניות בין סט לסט.

 

  1. תנועות איטיות וחזקות עם השפתיים. כאילו שאנחנו אומרים או (U) ואי (EE) 10 חזרות. 3-6 סטים. מנוחה של כמה שניות בין סט לסט.

(תרגילי השפתיים חשובים כדי לשחרר את חיתוך הדיבור שתורם לתהודה של הצליל)

  1. זמזומים עדינים. ניתן לזמזם שיר פשוט או חלק ממנו או סולמות מוסיקליים, בצורה עדינה ולא לוחצת. בצלילים לא גבוהים ב3 הדקות הראשונות (לא להגיע מיד לצלילים גבוהים אלא בהדרגה). אופן הפעולה רך וזורם. להשתדל להפיק צלילים אחידים וממושכים.
  2. זמזום שיר. הפעם כהקפצה. כלומר צלילים חתוכים ומקוטעים. (בשפה מוסיקלית זה נקרא סטקטו)

 

   לאורך כל התרגול נשמרת תחושה של שחרור מקסימאלי במינימום מאמץ ומקסימום נוחות בגרון  

 

לסיכום כלל חשוב:

במידה ולא ניתן לתרגל את הקול, לחמם ולהכין אותו, לפני מאמץ קולי יש להתחיל תמיד את מחצית השעה הראשונה של ההרצאה, ההופעה, הדיבור , בצורה רגועה ומתונה בצורה שאינה מכבידה ולוחצת עד שמרגישים שהקול נעשה גמיש ומוכן לפעולה מאומצת.

וכמובן מומלץ שיהיו בסביבה תרסיסי TMRG   שיקצרו את משך העבודה ויוסיפו עוד כוח לפעולת המיתרים בדרך קלה בטוחה וזמינה.

 

טליה

TMRG