הקשר בין תזונה מתאימה  ובין איכויות קוליות ובריאות המיתרים  

Untitled design (37)

אנרגיה – מאמר 3 (המשך)

 

אנרגיה היא מידה או כמות של  כוח שעומד לרשותנו לפעולה שרירית מסוימת. השאיפה הטבעית של כל מרצה או זמר היא להרגיש מלא באנרגיות (בגוף ובקול). התחושה הנפלאה הזאת, שאנו מלאים במרץ בזמן הפעילות הקולית. הדבר יתבטא מיידית באיכות הקול שלנו, שתהיה טובה הרבה יותר מאשר בזמן שנהיה עייפים.

קיימים מדדים נוספים שישפיעו על איכות קולנו ורמת האנרגיה שתתפרץ מקולנו כמו מבנה/גנטיקה,מצב בריאותי, טכניקה קולית שברשותנו, כשרון טבעי,חוזק וגמישות, איברי הקול, לחץ אוויר, תוספי מזון מתאימים ועוד..

אחת הדרכים להשיג יותר אנרגיה קולית תהיה התזונה (כפי שדנו במאמרים הקודמים) מידת הכוח / אנרגיה העומדת לרשותנו  תלויה גם בתכנון שעות הארוחות שלנו.

בימים של עומס קולי ישנה עדיפות לארוחות קטנות לעיתים תכופות.

אחד הפתרונות למצבי עומס הוא להזין את הגוף נכון כך שתסופק האנרגיה הדרושה. כי הגוף זקוק לאנרגיה לשם כיווץ המיתרים.

 

כדי שנתכנן היטב את התזונה שלנו כדאי לדעת:

הפחמימות מספקות אנרגיה בטווח הקצר.

השומנים מספקים אנרגיה לטווח הארוך.

 

כשקיימת סיטואציה של מחסור בגליקוגן (פחממות..כי לא אכלנו כמות מספקת של פחמימות) הגוף יפרק כמות גדולה יותר של חלבון .

במטרה לספק אנרגיה לשרירים.

לאורך זמן המיתרים יחלשו ויאבדו ממסת השריר שלהם. פשוטו כמשמעו (לעיתים נקרא לזה שחיקה). לכן, כשיש עומס קולי כדוגמת מורה שמדבר בקול רם לאורך שעות ברצף, יום אחר יום, נדרש לתכנן את הארוחות בקפידה (מה מכילה הארוחה ומועדה).

יש אנשים שהקול שלהם חזק יותר משל אחרים באופן טבעי, יש שהוא גמיש יותר.( ענין של גנטיקה / טכניקה /מצב גופני)

עדיין, פעילות מאומצת דורשת את האנרגיה הנכונה שתספק לה את הכוח. אם לא נספק לגוף את האנרגיה הדרושה הוא יקח אותה בכוחות עצמו מהשרירים. כלומר, אם לא נשלים את מאגרי הגליקוגן  והחלבונים, המיתרים (השרירים) יפגעו ויחלשו.

 

על פי מחקרים בתחום

כשהפעילות של הגוף איננה מאומצת הגוף מנצל בעיקר את השומנים. פעילות בעצימות בינונית של הגוף דורשת שומנים ופחמימת…(חצי חצי) פעילות בעצימות גבוהה כלומר במאמץ גדול תדרוש בעיקר  פחמימות (השומן לא יכול להפיק את האנרגיה הנדרשת כי הוא מתפרק לאט יותר מהקצב שבו נדרשת האנרגיה). במצב זה 75 אחוזים מהאנרגיה המתפרקת תהיה מהגליקוגן .

לאחר שעתיים רצופות של פעילות מאומצת חשוב לאכול מנת פחמימה. לתדלק את הגוף. פעולה מאוד פשוטה שרבים מאיתנו מתעלמים ממנה..

הדבר דומה לרכב שמיכל הדלק שלו התרוקן! והנורה נדלקה.

 

 איך נשמור על רמות האנרגיה שלנו למרות העומס??

משימות :

  • לדאוג לארוחות קטנות בין המאמצים.
  • לאבחן איזה סוג מזון דרוש לנו במיוחד(לפי מידת המאמץ שהושקע) ולספק אותו לגוף
  • לאחר שעתיים של דיבור או שירה מאומצים לעצור ו'לתדלק'!! (זה לא מובן מאליו. אנשים לא עושים את זה ומתפלאים שנוצרות בעיות ודלקות)

*למי שעובד שעות רבות עם קולו, בדיבור מאומץ או ששר הרבה וחזק, לדאוג שתהיה ברשותו אספקה של :

פירות ירקות דגנים וזרעים לא קלויים שיהיו זמינים לנשנוש בין לבין.

(הזרעים מספקים שומנים. דוגמא לזרעים : זרעי צ'יה, זרעי פשתן, זרעי דלעת,זרעי חמניה)

 

בהצלחה

טליה