בזמן אמת הקול שלנו עלול לבגוד בנו.מאמץ קולי

ולא תמיד בגלל מצבו הכללי. אלא רק בגלל שלא הכנו אותו בצורה מדויקת לעבודה ולעומס הנדרש.

שעות תרגול עם מורים לפיתוח הקול או קלינאי תקשורת  מהטובים בשוק או כל השתדלות נוספת  בנוגע להיגיינה קולית ותזונה מתאימה עלולים לרדת  לטמיון מאחר וברגע האמת הגוף לא היה מכוונן למאמץ המתבקש.

מה שיוביל לירידה בהשגים ובעיייפות  קולית מוגברת.

ללא חימום קולי וגופני שמעלה את הדריכות של השרירים לפעילות המאומצת להכנת מערכת הקול כולה לשיא העומס והמאמץ, למרות ההשקעה הידע והאימונים לא נשיג את היכולות המצופות ויתכן שנזיק לקול שלנו בזמן זה או אחר.(דבר שמאוד יתסכל אותנו).

על שחרור דיברנו רבות מאחר והוא אחד הנושאים החשובים בעבודה על הקול.  (בקצרה- מתח שרירי גבוה מדי יגרור נוקשות ויגביל לנו את התנועה של המיתרים. הקול ישמע גס, חזק מדי,חד, נוקשה..לזמרים יהיה קושי בשליטה על הצלילים הגבוהים ובסלסול הקול. מידת התהודה תיפגע.)

כדי להגיע לאיזון קולי ולאיכות קולית טובה,לא מספיק לשחרר!! אנו צריכים גם לכווץ!

מתי? חשוב לדעת ולהרגיש מהי מידת המתח המדויקת הנחוצה לנו לפני מאמץ קולי.

השרירים בגופנו נמצאים תמיד במצב של כיווץ חלקי. המתח הזה נקרא "טונוס שרירים".

להתחיל עבודה קולית מאומצת: דיבור  (ברצף ובקול רם) או לשיר/ לחזן דורש התאמה לטונוס השריר הנדרש לפעולה.

לא כדאי להתחיל את העבודה הקולית האינטנסיבית כאשר אנו רפויים במיוחד או במילים מקצועיות עם טונוס שריר נמוך. (למשל אם רק התעוררנו או אם לא תרגלנו מעט את הקול. או שרק עסקנו בהרפיה של הגוף ללא מתיחה כלשהי של המיתרים).

כדי לאפשר תפקוד אופטימאלי, טונוס השריר צריך להיות מכוון בצורה טובה ומאוזנת. השריר צריך להיות דרוך לעבודה ומתוח במידה הנכונה. לא יותר מדי ולא פחות מדי.

(זכור לי מקרה של זמר שעבדתי איתו שלפני הופעה חשובה במיוחד הלך למסג'יסט כדי להגיע מוכן ושלו!! להופעה.

מה שגרם לו להיות במצב קולי רפוי מדי. היה עייף בהופעה. והיה לו קושי עם עוצמה קולית ועם הצלילים הגבוהים.)

הגוף דורש 'התראה' מוקדמת. (ואפילו התרעה והרתעה) . כאשר אנו מוכנים נפעל טוב יותר. יש להמריץ את הדם  לחזק את טונוס השריר ולפרוק את המתח שהצטבר בשרירים ע"י התנועה המקדימה כדי לאפשר רמת מתח נחוצה.

אז מה לעשות כדי להוריד נוקשות של שרירים בבית הקול ולהכין אותם לעבודה?

בדיוק כמו שבענפי הספורט השונים הספורטאים לא יגיעו לתחרות ללא חימום גם הקול שלנו דורש הכנה כלשהי.

זמרים רבים השכילו להקפיד על חימום קולם לפני עבודה. כי ההבדל בהפקת הקול עם או בלי הכנה בולט ומכריע.

לעומת זאת אנשי מכירות ,מורים גננות ועוד בד"כ אינם מודעים לענין ויתחילו להעמיס על הקול

ללא שום הכנה מתבקשת. ואז יתפלאו לגלות שחזרו הביתה ללא קול.

כיצד להכין את הקול ליום עבודה מאומץ במיוחד:

הרפיה: (לשכב על מצע קשה. לתת לגוף לשקוע לתוך הרצפה. להשתמש בכוח המשיכה ובדמיון כדי לחוש כבדות. לנשום באיטיות נשימות אף תוך הקשבה לנשימה .לנסות לחוש איך קצב הלב נרגע וכל הגוף הופך לרגוע יותר)

נשימות- תרגילי עצירת נשימה. חיזוק סרעפת. נשימות כלב. וכל תרגיל נשימה נוסף שידוע.(ניתן להסתכל במדריך שמירה על הקול לתרגילים מומלצים)

מתיחות הגוף (להשתמש בתרגילים שונים שאנחנו מתחברים אליהם מתחום היוגה או כל ספורט אחר)

וכמובן מספר תרגיליים קוליים בצלילים עולים ויורדים.

(תרגיל קשית, פרפורים או יש המתארים אותם כסירת מנוע או תרגיל התנעה של אופנוע, גרגורים עם מים, זמזומים ועוד)

מה שחשוב שהתרגילים יבוצעו בקלילות כדי להגביר את הגמשת המיתרים.

מתי וכמה?: (המינימום המומלץ מתאים לדוברים והמקסימום לזמרים)

כשהמאמץ הקולי הוא בשעות הבוקר:יש להתחיל את החימום לפחות  שעה לפני המאמץ. להתחיל במספר מתיחות של הגוף כולו(הרמת ידיים מהצד. מתיחה כלפי מעלה של עמוד השדרה, שחרור כתפיים צוואר וכד').

2-3 דק' של תרגילי נשימה.

10-15 דק' של תרגילים קוליים המבוצעים בקלילות.

 

חצי שעה לפני המאמץ:

עוד כמה דק (5-10) של תרגילי קול.

ובנוסף 2-3 דק' של המרצת הגוף כולו כולל קפיצות קלות, ריצה קלה במקום. ומספר מתיחות.

 

ורבע שעה קודם:

להתמקד בתרגול קולי: 5-10  דק

הפעם לתת קצת יותר כוח עם הקול.

צלילים המתגברים בעוצמה הקולית.

 

כשהמאמץ הוא בערב:

להוסיף תרגול אחד בשעות הבוקר. כ25 דקות.(תרגול שיכלול הרפיה, נשימות, מתיחות הגוף ותרגול קולי ללא מאמץ!)

וכמובן לחזור על החימום לפי ההוראות שעה לפני המאמץ.(שעה , חצי שעה ורבע שעה לפני המאמץ הקולי)

למשתמשים בתכשירי TMRG ,כל המוצרים מקצרים את משך הכנת הקול. יחד עם זאת מאוד מומלץ להקפיד תמיד על הכנה קולית נאותה להשבחת הקול.

טליה