דיבור עוצמתי בשיטת 'דרך התהודות'.

חשוב מאוד לכל מי שקולו הוא כלי פרנסתו

רוצים לדבר כמו נואם כריזמתי? שקולכם ישלוט ויהפנט את הקהל?

במאמר זה אציג את השיטה להפקת הקול מ 4 אזורי תהודה שונים. המאמר מיועד במיוחד למורים/מרצים/נואמים ולכל אחד שחשוב לו איך הוא נשמע או למי שאינו מרוצה מאיכויות קולו.

אתן גם דוגמאות וידאו כיצד נואמים שונים (כולל זה שבתמונה) משתמשים בתהודות שלהם ליצר אפקט. כולל מה כן, ומה לא לעשות.

ברור שתחום הפקת הקול מורכב מהרבה גורמים ומשתנים אך כאן יוצג רעיון בסיסי (שיטת 'דרך התהודות') שיאפשר לשלוט טוב יותר בקול.

אנסה לפשט את הרעיון שיהיה ברור וישומי.

זמרים השיטה מורכבת מעוד גורמים אך הגישה הבסיסית דומה . לזמרים תהיינה 5 תהודות מרכזיות או   במילים אחרות  5 צורות שונות להפקת הקול שאותן יקשטו  בסלסולים ויבראציות מעברים  מענינים בין התהודות חיספוסים של הקול ועוד)

אז אתחיל:

אחד הדברים המענינים לגבי הקול שלנו הוא שאנו יכולים ליצור ולעצב את סגנון הדיבור (והשירה) באופנים שונים. הדבר יבלוט במיוחד כשאנו שרים אך גם בדיבור קיימות אפשרויות לשנות ולכוון את אופי הקול ובכך להשפיע הרבה יותר על המאזין. הגוף הוא בין היתר לא אחר מאשר כלי נגינה. כלי שצליליו מהדהדים ממש כמו צלילים שבוקעים מכלי נשיפה או כלי מיתר שונים.

הרעיון הוא שיש לנו יותר מסאונד/ גוון קול אחד שנובע מאיתנו. קיימות אפשרויות שונות שאקרא להן תהודות (הקול יהדהד מאזור שונה בכל פעם ויופק מעט שונה)

*כדי להמחיש את הרעיון של שינוי הגוון של הקול מומלץ להכיר מושג במוסיקה שנקרא רגיסטר. רגיסטר הוא צבע בולט שצובע רצועת צלילים.

בכלי הנגינה אקורדיון קיימים כפתורים מעל הקלידים וכשלוחצים על כפתור מסוים משתנה הצבע והגוון של הצליל. מה שקרוי שינוי רגיסטר.

בהפקת קול יש לנו מספר רגיסטרים או מספר תהודות,כשכל רגיסטר מאופיין ע"י מיקום שונה מבחינת הדהוד הקול בחללי התהודה, במידת כיווץ שונה של השרירים בבית הקול ושרירים נוספים כגון הסרעפת הצוואר ושרירים בגרון.

כלומר יש לנו צבעים שונים בקול, צורות הפקה מעט שונות, והדהוד הקול מאזורים שונים.

 

המטרה :

שימוש במספר אפשרויות השונות זו מזו לתפעול הקול. במקום להצמד ולהתביית על צבע קולי אחד.

כשאני נשאלת למה בכלל לשחק עם הקול ולהפיק אותו בצורות שונות ולא בצורה אחת וטבעית, אדגיש שיש יתרון בולט לריבוי האפשרויות. קודם כל מבחינת הגוונים השונים שיובילו ליצירת ענין רגש והשפעה אצל המאזין וגם כדי לשמור על בריאות הקול. לכל צורה וצורה יתרונות משלה ואם נשתמש בכמה צורות ולא רק באחת אנו עשויים להפחית מהעומס ומהמאמץ הקולי (ע"י חלוקת העומס בין קבוצות שרירים שונות במיקומים שונים בגרון. ) בנוסף נוכל להתאים את סוג הפקת הקול הנכונה והמתאימה לפעילות הנדרשת.

לדוגמא: אם נדבר בקול חזק מאוד מלא וסמכותי כדאי יהיה לדבר דרך תהודת בית החזה.

 

ארבעת התהודות:

תהודה ראשונה תהודת חללי בית החזה: (אם אתם סובלים מבעית צרידות או נגעים על המיתרים לא מומלץ לתרגל תהודה זאת עד לשיפור המצב)

זהו הרגיסטר בעל הגוון העמוק והחזק ביותר.

צלילים נמוכים וחזקים מאוד שייחודם הדהוד מאזור בית החזה והגו עם עוצמה חזקה במיוחד.

בהפקת הקול מאזור זה הקול/האוויר מתפרצים החוצה. מזכיר קצת את תנועת האוויר בשיעול. יש אנשים שיוכלו ממש להרגיש פיזית את ההדהוד בבית החזה(הנחת יד על האזור תתרום) או לשמוע את ההדהוד משם. הקול חד התקפי וחזק. פעולה מומלצת היא להדגיש מעט את השפתיים ע"י שליחתם קדימה.  ניתן לטפוח קלות על בית החזה כדי לעורר את המודעות למיקום או ללחוץ בעדינות על  אזור הסרעפת ,מתחת לצלעות(מקלעת השמש), כדי לקבל את התחושה של העומק של הצליל  הכיווץ והתמיכה הסרעפתית הנדרשת בתהודה זו. (זמרים משתמשרים בתהודה הזאת בעיקר בצלילים הנמוכים של המנעד. בצלילים גבוהים יהיה צורך לשלב תהודות נוספות וגבוהות כתהודת מצח ותהודת אף) . שרירים באזור הצוואר יהיו מכווצים יותר ויוסיפו כוח לצליל

סיכום התהודה:קול חזק יציב וסמכותי . מתפרץ עם תמיכה סרעפתית בולטת(כלומר כיווץ קטן בבטן או בשרירי הגו).

מבחינת סאונד כשתהודה בצורתה הקיצונית הקול מזכיר קול של צעקה או קול נביחה של כלב.

(לזמרים תתוסף כאן תהודת נוספת שפחות רלונטית לדיבור ולכן לא אציין אותה כדי לא לבלבל)

כדי להעמיק תהודה זאת ניתן להשתמש בשילוב התמציות TMRG  קלאסית (מס' 1) וTMRG סינרג'י (מס' 6)

 

תהודה שניה : תהודת חלל הפה: הקול יוצא מגרוננו בטבעיות רבה.כשאנו מדברים מול אדם נוסף בחדר בתנאי אקוסטיקה נוחים. זהו הדיבור היומיומי בעוצמה מתונה. לא חלשה כי צליל חלש יעביר אותנו לתהודת המצח וגם לא חזקה כי צליל חזק יעביר לתהודת החזה. שרירים יותר משוחררים. ללא תוספות של אוויר (האוויר יוביל לתהודת המצח) דיבור מאוד חופשי ללא הפעלת כוח נוסף.דגש על שחרור לסתות ושחרור שרירי בטן.(כשאנו נשיר התחושה בתהודה זו היא ממש כאילו שאנחנו מדברים. נוחות רבה.   הפה והשפתיים רפויים ללא מאמץ .כשנקשיב וננסה לזהות מהיכן מורגשת הפקת הקול יתכן שנרגיש אותה בחלל הפה.

 

כדי להפיק קול נעים מתהודה זאת אמליץ על שימוש בתרסיס קלאסי (מס' 2)

 

תהודה שלישית :חללי האף והסינוסים – אינפוף. מתאפיין בעוצמה חזקה יותר בעלת אופי צורמני . (בשירה בא לביטוי יותר בצלילים הגבוהים של המנעד הקולי). בצורתה הקיצונית הצליל מזכיר את קול הברווז. או אם נזכר באחת הדמויות שצווחת מהסרטים המצוירים.אם נשווה לכלי נגינה אז ניתן לדמות את הסאונד לקלרינט או חצוצרה. (מבחינה אנטומית מתרחש קימור של הסחוסים בחלק העליון של בית ההקול מעל המיתרים. הצורה שם משתנה). התהודה הזו חשובה כי היא למעשה מעין מגבר של הקול. מוסיף גוון חד וטיפה צורם.

 

כדי לתרגל תהודה זאת ניתן להשתמש עם אטב האף , עם משפך הסינוסים (מס' 19)ועם תרסיס מיי מלח ושמנים (מס' 5).

 

ותהודה רביעית : תהודת מצח. מתאפיינת בקול יותר חלש. מומלצת במיוחד כשאנו צרודים או סובלים מעייפות קולית. קלילות / אווריריות. השרירים מאוד משוחררים. הלשון אף היא משוחררת הלסת שמוטה.(כששרים קל יותר לעלות לצלילים גבוהים ועדינים דרך תהודה זו). תרגול צלילים בתהודה זו בצורה משוחררת , תורם לגמישות המיתרים. אשווה את הצליל מתהודה זו לקולו של החליל.

הערה חשובה: בשום מקרה אני לא מתכוונת ללחישה. לחש מזיק למיתרים בעקבות כיווץ שנוצר.

צלילים חלשים מאוד יהדהדו בחללי התהודה הגבוהים  ויורגשו בעיקר מכיוון חללי הסינוסים שבמצח בלחיים ובאזורים שונים בגלגלת.

אם אנו רוצים לדבר או לשיר בקול חלש דק או אוורירי נפנה לתהודת המצח.

 

כדי לתרגל תהודה זאת אמליץ להשתמש אבקה לקול TMRG (מס 4). עוזרת להגמשת המיתרים ולשחרורם.

בנוסף תרגול עם הקשית בעדינות ובשחרור יתרום אף הוא לשליטה בתהודה הנ"ל.

 

ולדוגמאות פרקטיות ומענינות:

דוגמאות מאישים מהפוליטיקה מאז ועד היום

ישנן מספר דרכים להשיג דיבור עוצמתי. אותן אציג בדוגמאות הבאות.

גולדה מאיר ראש ממשלת ישראל  הרביעית בין השנים

1969 – 1974.

בראיון הבא מדברת ברכות מחליפה בין תהודת חלל פה דיבור טבעי ומשוחרר ובין תהודת מצח שיש תוספת של אווריריות ורכות עם עוצמות נמוכות (חלל מצח)

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=SJHmiL1-MVg?rel=0&start=144]

 

ובנאום הבא שלה עדיין אופן הדיבור רך, רפוי, אך כאן העוצמות חזקות יותר מה שמעביר אותנו לתהודת חלל הפה. (הקול לא צעקתי אחרת היה עובר לתהודת החזה) מה שמאפיין את  תהודת חלל הפה הוא קול טבעי דיבורי. עוצמה מתונה. לא חלשה ועדינה ולא חזקה.  (שימו לב שגולדה מאיר מוסיפה לעיתים את תהודת האף. תולדה של המבטא שלה. בא לביטוי יותר בנאומים אחרים שלה מאשר בשניים שכאן. מענין שגולדה מאיר מפגינה בטחון עצמי רב דווקא בהפקת קול רפויה ומשדרת אמינות. היא לא זקוקה לצעקה כדי להשמע או כדי לשכנע מישהו.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=qB4jEZG7NjI?rel=0&start=16]
תהודת אף- בוז'י הרצוג (קל לזהות בגלל האינפוף) אם הוא יפתח את קול החזה אצלו רטט קולו ישפיע באופן שונה לגמרי על מאזיניו. תהודת אף היא כלי חשוב להגברת עוצמת הקול. תדר של תהודת האף לעיתים משווה אופי מתלונן ואף עלול ליצור ריחוק מסוים. זה נתון ידוע שהשפעה על קהל איננה נובעת דווקא מהתכנים של הנואם אלא מהתדר והוויב (האנרגיה ) שישדר. זה מה שישפיע ויכריע יותר מהתוכן.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ajCAobXG9Po?rel=0&start=144]
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=1d1DmgmnJ7w?rel=0&start=144]
תהודת בית החזה שרת התרבות מירי רגב. קל לזהוי בגלל שהיא מעין 'צועקת'. צעקה אינה פסולה אם אתה רוצה להשפיע או לעורר סערה  . מעיד על אומץ לב ועל אישיות מוחצנת. למנהיג החצנה שכזאת עשויה להוסיף כוח ונוכחות. למרות זאת הייתי ממליצה להוסיף גם גוונים נוספים בנאום. שיצרו קונטרס. אחרי צעקה לתבל ברך ולהחליף מדי פעם לקול חלש שיתגבר ויהפוך לפי הצורך לרם וחודר.

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=z8yDelO3qz0?rel=0&start=20]
ביבי נתניהו – מאופיין בדיבור מאזור חלל פה. טון דיבורי. לא מאומץ . הפקת קול נוחה. נשאר באזור הנוחות שלו.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7L6GWblHqiI?rel=0&start=600]

 

אפשר לשים לב שבגלל השפה האנגלית מתווספת כאן יותר מבעברית תהודת אף.

 

 

בנאום הניצחון שלו בבחירות ב 2015

ההתרגשות והשמחה שלו באה לידי ביטוי ע"י תוספות של תהודת חלל בית החזה. (הגברת העוצמה ברגעי ההתרגשות. זה המעבר לתהודת חזה. בהגברה)

במשפטו 'השגנו ניצחון גדול' התהודת בעיקרה מחלל הפה 'בראשות הליכוד' הופכת לתהודת חזה.

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=6eC41fPlFZo?rel=0&start=18]

 

 

לסיכום

 

הנושא נותן טעימה חדשה לשיטת התהודות. הענין סה"כ די פשוט בדיבור וניתן לאימון. (עם זאת הדברים הם לא תמיד שחור או לבן. יש מקרים של ערבוב  בין תהודות מה שיקשה מעט על האבחנה. אך נזכור שערבוב הוא גם חיובי).

 

נואמים ישפיעו יותר או פחות כשהם מתאימים את אופי קולם למטרות שלפניהם.  אנשים פועלים ומופעלים רגשית ולכן הסאונד של הנואם ישפיע הרבה יותר מאשר התכנים שלו. (התחושה קודמת בד"כ למחשבה ומשפיעה על ההחלטה).

דיבור עוצמתי ניתן להשיג במספר דרכים כפי שראינו ושמענו.

זאת הסיבה שמומלץ לתת את הדעת במלוא החשיבות לגווני הקול שנשמעים מאיתנו.

קול האדם יכול לחולל פלאות. אפילו לרפא ממש אם משתמשים איתו למטרות טובות.

נצלו את קולכם לדברים טובים.

בהצלחה

 

טליה

מומחים לקול TMRG