ארבעה (4) כללים לדיבור נכון:

Man-Singing

האם נכון לדבר מהגרון?

(האם נכון לשיר מהגרון?)

 

מה זה לדבר נכון???איך אפשר לקבוע ולדעת אם אנחנו מדברים נכון? כשאנחנו צרודים למשך תקופה ארוכה נקבל מהסביבה תגובות והמלצות ‘ללמוד לדבר נכון.’

גם אני (שמתעסקת וחוקרת את נושא הקול שנים רבות על גווניו  צורותיו וצרותיו) מודה שזה  לא לגמרי ברור ופשוט להבין מהו דיבור נכון

ובעיקר כשסובלים מפתולוגיה או מחולשת שרירים..

הנושא הופך למורכב יותר גם מאחר  והוראות הן שונות ולעיתים סותרות בדיבור לעומת שירה.

ידוע שאסור לשיר מהגרון (דרך אגב ממש מותר. רק בז'אנרים מסוימים זה פחות מקובל. בשירה קלאסית למשל השירה היא פחות גרונית . בשירה עכשוית יותר גרונית)

בדיבור  רצוי כן לדבר מהגרון. ויותר מכך. ממש "מהמיתרים"..

המיתרים זה המקום שהעיצורים נפגשים בינהם חוסמים את האוויר ויוצרים את הצליל.

לפעמים דווקא זמרים ומורים לפיתוח קול עם יכולות קוליות מצוינות חוטאים בדיבור לא נכון.. (או לא בריא. כזה שמעייף אותם.)

הם מדברים בעדינות רבה מדי. מבלי לערב בצורה מלאה את תנועת המיתרים.

מה זה לדבר נכון  ? !!!

כמה כללים בסיסיים לדיבור נכון שיכולים לתת מושג קל ולשפוך אור על הנושא המסקרן והסבוך הזה:

אם אתם מורים מרצים שחקנים עורכי דין וכד' או כאלה שמדברים שעות רבות ביום אתם עלולים למצוא את עצמכם מתעייפים מהפעולה הפשוטה של  הדיבור.

הכלל הראשון:

דיבור מלא                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

דיבור מלא הוא דיבור שנוצר בגרון ומודגש מהגרון.

מיתרי הקול ממוקמים בגרון (בבית הקול) ונפגשים בצורה מלאה ורחבה. הדיבור יוצא ברור ומודגש. אין לנו דרך לראות זאת או להרגיש זאת אך יש לנו דרך להבין זאת  ולשמוע את ההבדל.

דיבור בבסיסו הוא גרוני. התחושה היא מעומק הגרון (כשאנחנו נשיר הפעולה לרוב תשתנה ותהיה זורמת יותר. פחות נתעכב על העיצורים

הנובעים ממפגש המיתרים ו'נשען' יותר על התנועות  A O E I U)

תרגיל:

לשם המחשה של הפקת קול שנוצרת במיתרים נאמר את האות 'ע' .רצוי להניח את היד סביב הגרון ולכוון את הפקת הקול לשם.

ולחזור על כך. ע…ע…ע…ע (אפשר בפתח או בחיריק)

ניתן לקרוא בקול רם משפטים מעיתון כשכף היד על הגרון תוך שימת דגש להדהוד הקול מהגרון.

הכלל השני:

בזמן מאמץ קולי או עומס קולי נחליש את העוצמה הקולית עד למינימום . להשתמש בכמה שפחות כוח.

אמנם הדיבור גרוני. מלא. אך  לא  לוחץ. כשאנו מטפלים בבעיות קוליות (יבלות , פוליפ בצקת וכד') ננסה למצוא את הקול המלא אך גם השקט ביותר שניתן להפיק כדי למנוע לחץ על הגרון.

סגירת המיתרים מלאה. הקול מעומק הגרון ומלא אך אינו דק ואוורירי אלא עבה נמוך , ועמוק. בעוצמות נמוכות (חלש) ככל האפשר.

כשיש קושי , גם אם נוסיף עוצמה נעשה זאת לזמן מוגבל ומבוקר ונשמור על תחושת הנוחות..

תרגיל:

נחזור לתרגיל ההיגוי של האות 'ע' בקול רם.

בהתחלה בעוצמה רגילה, ואז נחליש ככל הניתן. נאמר לעצמנו בלב כל פעם מחדש: "יותר שקט עוד יותר בשקט".

ונחזור על זה כמה פעמים. ע    ע    ע   ע

נאמר בקמץ עה עה עה ואחכ בחיריק עי עי עי..בעוצמה החלשה ביותר שנצליח.

המטרה ללמוד לשלוט על עוצמה קולית נמוכה. בכמות כוח המינימלית הנדרשת להפקת הקול.

המשימה החשובה יותר היא לשים לב במהלך הדיבור היומיומי שמפגש המיתרים מלא מעומק הגרון אבל עדין וחלש ככל המתאפשר.

הכלל השלישי:

אוויר.

עד כה הזכרנו שהקול אמור להדהד בדיבור בעיקר מהגרון ובמינימום מאמץ (כשאנו סובלים מבעיות).

הפעם נוסיף אספקט נוסף במינימום אוויר נלווה לצליל.

אם נרגיש את קולנו  אוורירי מדי ייפגע הדיבור המלא ויופעל לחץ מיותר על המיתרים.

(במינונים גדולים של אוויר נשתמש  בטכניקות שירה מסוימות. בעיקר בשירה מתהודת מצח או פלצט.

בדיבור נשאף להמעיט בכמות האוויר )

תרגיל:

נאמר את האות: הא הא הא זהו צליל אוורירי.

ולעומת זאת נאמר : עע עע עע ….שהוא צליל גרוני.

כדי להתאמן בכמות האוויר שאנו מפיקים בדוביר נקרא קטע מעיתון וכל מילה נתחיל עם האות ה ולאחר מכן נקרא שוב והפעם לפני כל מילה נוסיף את האות ע.

לדוגמא:

משפט :

בוקר טוב לכולם

בהוספת ה:

הבוקר הטוב הלכולם…

ובהוספת ע:  (ללא אוויר)

עבוקר עטוב עלכולם

התרגול מתבצע לצורך הפנמה של דיבור גרוני לאומת דיבור אוורירי. (כשדיבור גרוני

הוא הדיבור הנכון)

הכלל הרביעי:

בדיבור הכתפיים הראש הצוואר העורף השכמות הגו אמורים להיות משחוררים.

לעומת זאת כשאנו שרים חשוב לתת תמיכה מהאזורים הנ"ל.(תמיכה מתבטאת בכיווץ) בדיבור שחרור!!

לכן הטיפ הוא לשים לב שכל החלק העליון של הגוף משוחרר. לא תפוס. לא נעול.

תרגיל:

לקרוא קטע מעיתון ותוך כדי להניע מצד לצד ובתנועות סיבוביות את הכתפיים הראש

הידיים הגו העורף..

לסיכום:

אם נשווה את פעולת הדיבור להרמת משא כבד או להרמת משקולות כשנרים משקולת נכווץ את שרירי גופנו ונרתום אותם למאמץ. ובודאי שלא נרפה אותם.

אותו הדבר גם בדיבור. כשאנו מדברים השרירים (מיתרי הקול) עובדים בצורה מלאה ואינם רפויים. כלומר הדיבור מלא.

(כששרים המיתרים מתנהלים באופן אחר. יותר בוירטואוזיות)

ולמי שמעונין לעבוד על המיתרים בצורה רוטינית מקצועית מוזמן לבקר באתר www.tmrg.co.il  או להתקשר לקבלת מידע נוסף   03-7363065

בהצלחה

טליה TMRG