אויב הבריאות מספר אחת שלנו  שמזיק לקולנו….Man-in-suit-with-sore-throat

כשאנו מתוחים ושרירנו מכווצים זרימת הדם משתבשת. הזרימה פחות טובה ופחות חופשית. כאשר אנו מתוחים אנו סופגים פחות חמצן!

הדעה הרווחת בקרב מדענים היא שאנו נוטים שלא לקבל את רמת החמצן הדרושה לבריאות תקינה. וכאשר אנו מתוחים אנו משתמשים בעוד פחות חמצן.

מאחר והפקת קול היא פעילות שרירית זרימת דם תקינה היא גורם מכריע בבריאות ואיכות קולנו. מתח יגרום לעליה ברמת חומצת החלב מהשרירים ואגירתה, מה שיגרום לקושי בהפקת קול(הדבר מתבטא בחומצה שמצטברת ונתקעת על המיתרים כאשר אנו בעומס קולי.

כשאנו מתוחים ושרירנו מכווצים הדופק מואץ,הדם זורם באיטיות רבה יותר מה שמקשה על הכיווץ הנדרש של השרירים בבית הקול. קיימים מקרים אחרים של מתח של הגוף בהם הדם עובר מהר מדי וכושר ספיגתו יורדת(ופעולת חילוף הגזים לא מתבצעת במלואה). גם כאן המיתרים יקבלו אספקת דם מופחתת.

במצב של הרפיה הלב פועם באטיות  בקצב הנכון לו ובצורה מאוזנת. כשקיים מתח רב באזור הצוואר השכמות הפנים הלשון  לעיתים ניתן  לראות את המאמץ  :הפנים והצוואר מאדימים, כלי הדם בולטים. הדופק עולה, תתכן התנשפות בדיבור וסממנים של  מאמץ, כחכוחים  שיעולים תכופים, עייפות קולית משיחה פשוטה יובש בפה וצרידות..

אז מה לעשות-

צריך ללמוד להרגע. התרבות שלנו לא מטפחת את נושא ההרפיה והרוגע. והמציאות ממש לא מספקת את התנאים הראויים.  ההיפך.

אנחנו מצטיינים בנושא ה'מתח' .מתפקדים ביעילות בעומס. עסוקים בד"כ בו זמנית במספר נושאים. הטכנולוגיה לא רק שאופפת אותנו בקרינה אלא גם מעלה את מהירות החלקיקים והכל הופך להיות עמוס צפוף חשמלי ולחוץ.

הדבר הגרוע הוא שאנחנו לא מספיק מבינים עד כמה אנו זקוקים לפיסת רוגע בחיים שלנו.

מסתבר שלהרגיע זאת פעולה פשוטה ולא מסובכת שאנחנו צריכים להתרגל אליה. ללמד את עצמנו.

סוג של חינוך מחדש. יומיומי.

 כמה הצעות מה לעשות:

1. נשיפה איטית!!!!

אחד הסודות להאטת קצב הלב הדופק ושיפור זרימת הדם הוא נשיפה איטית. (זאת אחת הסיבות ששירה עושה כל כך טוב למערכת הנשימה ולנשמה) הדגש הוא על הנשיפה האיטית ולא על  שאיפה האיטית.

אם נשאף באיטיות וננשוף במהירות נקבל תוצאה הפוכה. נגביר את מידת הסטרס. (נקבל חוסר איזון בין הפחמן הדו חמצני לחמצן בגוף). התרגיל פשוט :שאיפה ונשיפה על ספירה כפולה או משולשת מהשאיפה.

2. פיהוקים:yawn

. למשך 5-10 דקות. מומלץ 3 פעמים ביום (לדמיין את עצמנו רגועים. לשחרר לשון. כתפיים צוואר. לעצום עיניים . ) למי שקשה לבצע זאת שיראה בדמיונו אחרים מפהקים. זה יכול להיות גם תמונה דמיונית של חיה שמפהקת. למשל כלב. עוזר לפעולת הפיהוק!!

3. תמצית טבעית מקצועית "צחוקול" TMRG למצבי לחץ פחד במה והתרגשות. משפיעה על מערכת העצבים וגורמת לתחושת קלילות.

 

מערכת העצבים אינה מורגלת לתהליך של שחרור. אלא ההפך. אנו מורגלים להיות במצב של שליטה והשרדות,סטרס והתגוננות..

לאחר מספר שבועות של תרגול יומיומי סביר שנרגיש הרבה יותר משוחררים. התרגול יגביר   שליטה בזרימת האוויר   ויעזור לשפר   יכולות קוליות ולקצר זמן  התאוששות ממאמץ קולי.

בהצלחה

 

טליה