טכניקת סי.וי.טי (CVT) – תזכרו את השם!!

 

לחצו על התמונה לצפייה בסרטון >>

 

 

ראיון עם פולי גוטמן מורה מוסמכת להוראת פיתוח קול בטכניקת סי.וי.טי (CVT)

את פולי גוטמן הכרתי כשהשתתפתי בסדנת פיתוח קול שהעבירה של טכניקת סי.וי.טי.(CVT) נדהמתי לגלות שיטה כ”כ מעשית ויסודית לפיתוח קול שלא מספיק יודעים עליה.

הטכניקה פותחה בדנמרק ובבסיסה יותר מ30 שנות מחקר מדעי ורפאוי הנעשה בצמוד עם מומחים לרפואת אף אוזן גרון, סאונד ואקוסטיקה, מחקר שממשיך להתפתח. הטכניקה מתבססת על אנטומיה ופיזיולוגיה, חלוקה של הקול ל-4 הפקות קול שונות זו מזו, לפי רמות של צפיפות הצליל וגווני הקול , ומידע נרחב מקצעי ומעשי בנושא הקול.

השיטה גם מעמיקה בנושא של אפקטים קוליים. נושא כל כך חשוב ומעניין. (כמו שלגיטרה חשמלית הגיטריסטים יוסיפו אפקטים כמו דיסטורשן, ככה על הקול שלנו ניתן להוסיף אפקטים שונים. מעין קישוטים. לדוגמא סלסול, ויברציות, חיספוס, צרידות, גראול ועוד).

אמנם השיטה נפוצה בקרב זמרים אך מתאימה לכל משתמשי הקול. ולא רק לזמרים. לכל מי שמעונין לעצב את הקול שלו בצורה שונה גם בדיבור.

פולי עובדת באופן שונה משאר המורים לפיתוח קול בשיטות המסורתיות. בשיעור היא תקשיב לרצון ולמטרות האמנותיות של התלמיד ותעזור למצוא את הדרך הרצויה לו לעיצוב הקול בצורה בריאה.

מלבד היותה מורה מוסמכת בטכניקת סיויטי פולי היא גם זמרת יוצרת פעילה.

בתחילת דרכה המוסיקלית למדה פיתוח קול בסגנון אופרה וג’ז. אבל מאחר ותמיד רצתה לשיר רוק וRB חיפשה שיטה שמתאימה לסגנון. וכשמצאה את מבוקשה,בשיטת סיויטי ,החליטה להעמיק ולהעביר את הידע הלאה..

מעניין שפולי מגיעה דווקא מהצד השני של האומנות. מתחום הכלכלה וכאשת מדע היא מתייחסת בצורה מאוד מדויקת ומדוקדקת לכל תו שתשמע. תנתח תייעץ ותמליץ על מגוון אפשרויות .ואם  תשמע זמר ייחודי מיד תרצה לנתח ולגלות מה בדיוק הוא עושה עם גרונו.

ביקשתי מפולי לשתף אותנו בתרגילים מהידע הנרחב שלה והיא נדבה מספר תרגילים והדגמות שיכולים להתאים לשחרור הקול. התרגילים מתאימים גם לדוברים וגם לזמרים.

 

תרגילים אלו הם טעימה מחבילת ה’ריסטרט’ (Restart) שלה (תרגילים לשחרור קולי)

 

»

תרגיל ראשון (שני חלקים)

חלק 1: צליל חורק (מזכיר דלת חורקת) או בשמו המקצועי קריק

פולי מסבירה שהצליל החורק שיודגם בסרטון הוא מאוד עדין ומתרחש מוויברציות של חלקים שונים של מיתרי הקול האמיתיים.

אין פעילות במיתרי קול המדומים.

אנו מתרגלים את החריקה למרות שבדיבור ובשירה אנו בד”כ מעונינים בקול נקי ללא חריקה בלתי נשלטת.  (אלא אם כן נוסיף את החריקה במכוון כחלק מאפקט רצוי)

בזמן התרגול של הקריק לרטטי מיתרי הקול יש דפוס רטט שונה שדווקא מסייע בסגירת מיתרים,

מומלץ בתרגול לשמור על ווליום נמוך ועל תחושה נעימה של שחרור. ללא מאמץ וללא כאב.

חלק 2:מעבר מצליל חורק לצליל נקי:

מעבר מקריק לצליל נקי מתרחש בעיקר על ידי הגברת הווליום בצורה מבוקרת.

בתרגול פולי ממליצה לבחור את ההברה ‘אי’ (חיריק)

ולתרגל על צלילים שונים במנעד קולי כפי שמודגם בסרטון.

»

תרגיל מס’ 2 –  תרגיל בואפ BWOOP  (שם ממוצא)

BWOOP הוא הפקת קול ללא מאמץ , מעודנת (מקול ראש /ניוטראל)

עוצמת התרגול יחסית גבוהה ואנחנו כן רוצים להגיע לסגירת מיתרים מלאה ללא התקפה (מפגש רך יותר),  מינימום לחץ על מיתרי הקול. אפשר לדמיין שמשהו נופל לתוך המים ועושה את הצליל של BLOOP  רק עם W.  בואפ.

מטרה של כל התרגילים בחבילת הריסטרט היא להחזיר את מיתרי הקול לסגירה מלאה ללא מאמץ.

 

פולי אגב מאוד התחברה למוצרים ולאביזרים של TMRG ונראה בסרטונים

שהיא מתרגלת חלק מהתרגילים לתוך ה-TPV והמסיכה,

וגם מדגימה הפקת קול חזק ומלא דרך המסיכה.

 

נשמח לעזור בכל שאלה (ואם רוצים לפנות אליה ישירות היא מלמדת גם בת”א 0525770784 – פולי)