או כפי שרבים מכנים רווח בין המיתרים – כיצד לפתור!!

 

חוסר סגירה הרמטית של המיתרים הוא אחת מהתופעות הנפוצות הגורמות לצרידות וקושי בהפקת הקול.  מיתרי הקול נצמדים ומתרחקים במהירויות עצומות בזמן הפקת הקול.  המפגש הזה הוא הרגע בו נוצר הקול שלנו.
קושי בהפקת הקול יכול להיווצר ממצב בו סגירת המיתרים איננה מלאה.
כלומר, המיתרים נפגשים  בצורה לא סימטרית או לא על כל המסלול שהיו אמורים להיפגש כדי ליצור צליל מלא וחזק. איבוד קול הוא מצב קיצוני בו  אין מפגש.

ברווח שנוצר בינהם 'בורח' אוויר. ממש כפי שיש פנצ'ר בגלגל. ככה גם הקול שלנו עם כמויות  רבות מדי של אוויר.  העוצמה תיחלש והקושי יגבר.

הפקת הקול תהפוך למאמצת ויהיו שאפילו יחוו זאת ברמה הרגשית. חוסר חשק לדבר, עייפות  תסכול עצבנות ועוד.

מיתרי הקל הם שריריים ובכל בעיית צרידות יהיה לנו עסק עם השרירים.

כשהמצב לא אופטימלי התופעה הראשונית היא שהשרירים בגרון שפועלים להפקת הקול ייצאו מאיזון.
בכל פתרון של בעיית צרידות ננסה להוסיף את מימד הטיפול בשרירים (שחרור השרירים אם ע"י מנוחה, תמציות מתאימות שירפו וישחררו, ותרגול מיוחד).
מאחר והשרירים בגרון מסובבים את המיתרים פותחים אותם סוגרים אותם מאריכים ומקצרים אותם  בכל קושי קיים השרירים יגיבו וישפיעו על המצב בגרון.

כשהשרירים יוצאים מאיזון: הם לא יתכווצו עד למקסימום שלהם, לא ישתחררו

עד למלוא ההרפיה וכמובן לא יסתובבו בצורה חופשית ומלאה .
 המסלול שלהם לא יהיה מלא. כלומר, הסגירה לא תהיה מלאה. ואז נשמע צליל דק מדי, חלש מדי אוורירי מדי וכו'.

 

אז מה עושים?

קודם כל לעשות. גם אם אנחנו מבצעים מנוחה קולית בגלל עומס שחווינו במצב של חוסר סגירה  נדרש להמריץ את פעולת השרירים ובין התרגולים לאפשר מנוחה קולית.

  • גרגור מים עם מלח. תוך הפקת צלילים עולים ויורדים.

הפקת צליל עולה ויורד דרך קשית. כזאת ששותים ממנה.

  • תמיכת שרירים:

במצבי חולשה קולית וחוסר סגירה מובהקים נדרשת עזרה גופנית של החלק העליון של הגוף, שנקרא הטורסו (מהאגן עד הצוואר) הצוואר והראש.
התמיכה מהווה מעין עוגן למיתרים. נותנת כוח נגדי כנגד פעולת המיתרים.

לשם כך נמליץ על :חיזוק שרירי הבטן, שרירי בית החזה, הכתפיים, הצוואר.
תרגילי שכיבות סמיכה למי שיכול, תרגילי בטן למינהם, תרגילי דחיפה  (הזכרנו במאמרים קודמים. לדוגמא הנחת כף יד כנגד הצוואר ודחיפה הדדית של היד כנגד הצוואר והצוואר כנגד היד לחיזוק השרירים).
  • וכמובן תמיכה עם אחת או יותר ממוצרי TMRG.
תרסיס מס 2 , תרסיס מס 5אבקה מס 4 ותמצית מס 10.  (ללא התמיכה של התמציות התרגול הופך לעיתים לעומס יתר במקום לגרום לשיקום ולחיזוק השרירים).
וכמובן שנוציא גם את התותחים הכבדים שלנו  למצבים בהם המצב חמור או שאתם בעלי מקצוע קולי ורוצים להרוויח  טיפול מהיר מיידי וגם לחזק את מיתרי הקול שלכם, ולהנות מקול עוצמתי (לזמרים/חזנים התרגול מחזק בצורה משמעותית את תהודת החזה/שירה מסגנון בלט וחושף גוונים נוספים בקול).

מדובר על טיפול עם ערכת TPV והמסיכה המיוחדת המתלווה לה שמחזקת במיידי את סגירת המיתרים ואת הקואורדינציה בין כל השרירים בגרון והנשימה.