נפלאות התדר הנסתר וכיצד יעזור לנו לשפר את הפקת הקול

Hugh Jackman

Hugh Jackman

איך לאנשים מסוימים יש קול ממש חזק ועוד בריא (בדיבור או בשירה) ולאחרים לא????

זאת שאלה שאנחנו מרבים לשאול את עצמנו.

מה הסוד? מאיפה היכולת?

יש לזכור שכמות האנרגיה המושקעת לשם הפקת  קול אינה שווה לעוצמת הקול הנשמעת באוזניו של המאזין.

בהשקעה קטנה יחסית, ניתן לקבל תוצאה  גדולה. ענין של "אקוסטיקה". חוכמת הגוף מתגלמת בניצול האפשרויות הכבירות שעומדות בפנינו.

עם מיומנות טובה ומידת כשרון ניתן לגלות את התדר המיוחד שיכול להשתחרר מגרוננו ולהגביר ולהעמיק את איכויות הקול שלנו.

זהו תדר של קול, שמקנה סוג של 'ניצוץ' בצליל, מה שעשוי להכפיל את עוצמתו   אפילו פי חמש מהקול הממוצע.

הצליל החזק הזה נוצר כשהפקת הקול היא מלאה ומהדהדת  במעין זוהר שבולט החוצה.

הסינוסים ותפקידם בהפקת הקול

אחד המפתחות להפקת קול בתדר חזק, הוא "תיבות התהודה". בראשנו ישנם חללים שונים, וכאשר הקול מגיע לשם, הוא מהדהד ומתחזק.  כמו כן קיים המסלול עצמו של הקול מבית הקול לחלל הפה .

חלק מה'פטנט' לעוצמה טובה יותר הוא  ניצול מקסימלי של תיבות התהודת השונות (הסינוסים חלל הפה ואזור הגרגרת ושילוב בינהן).

הקול חוזר ומהדהד בתוך החללים ונוצרים מעין פידבקים והחזרים של גלי קול/צלילים. והאקוסטיקה משתפרת בכך אנו מנצלים אקוסטיקה פנימית – לשיפור חוזק הקול היוצא מגרוננו.

סינוסים

מבנה הסינוסים וחשיבותו להפקת הקול

ועכשיו לכמה תרגילים כדי להבין ולחוש את חללי התהודות אשר בראשנו.

תרגיל 1: ניצול התהודות.

באטימה פשוטה של חלל הנחיריים (ע"י אצבעות הידים), נאטום מעבר צליל החוצה ובכך נשאיר כמות גדולה יותר של צליל בתוכנו.

כך נרויח אזור תהודה גדול יותר, הצליל ישמר בפנים וינוע בכיוונים שונים ויחזור על מסלולו הלוך ושוב, ידחס כנגד החללים ובכך תיווצר אקוסטיקה טובה יותר.

ניתן לאטום את הנחיריים בעזרת האצבעות, בעזרת אטבי כביסה, או עם אטבי האף של TMRG.

זהו רק תרגיל כמובן. כאשר נלמד להבחין איך סותמים את מעבר האויר שלא 'יתבזבז' ויצא מהאף לחינם, נוכל לעשות את זה לבד, באופן רצוני של הפעלת השרירים שלנו. התירגול בזה חשוב!

 תרגיל 2: מתיחת הגרגרת והגדלת החלל באזור הלוע.

עתה נוסיף לתרגיל הנ"ל גם תנועה להגדלת החלל שמעל בית הקול ומתיחה של שרירים   בבית הקול כלפי מטה. התרשים הבא מראה את הקנה ואת הגרגרת:

נעשה תנועה של כאילו תחילת פיהוק. זה יגרום לעליה קלה של החיך הרך, (ולהדגשה של  חלל הלוע) ולהורדה כלפי מטה של בית הקול.

גרגרת

מבנה הגרון והגרגרת

כעת נאמר את האות  'ע'. מספר פעמים . היגוי האות 'ע' תומך אף הוא בהורדה כלפי מטה של הגרגרת ופתיחת חלל הלוע.

עתה נתחיל לשחרר את השרירים באזור הגרגרת ע"י עיסוי עדין, בתנועות איטיות מאוד (כמעט ללא תנועה), עם לחץ מתון על השרירים, מלמעלה למטה.

עכשיו נצרף לתהליך זה גם נשימות עמוקות ורגועות מהאף.

מומלץ למרוח גם את השמן לקול (של TMRG) ולעסות איתו, להעצמת הפעולה.

תוך כדי העיסוי נאמר שוב ושוב את האות 'ע', ונוסיף את תנועת תחילת הפיהוק..

 

כאשר נתרגל לעבוד עם כל התרגילים הנ"ל יחדיו: אטימת האף, ריכוז התהודה לסינוסים, יחד עם הארכת בית הקול ושחרור השרירים,  נתחיל לשמוע את הקול היוצא מאתנו פתאום חזק יותר…

 

שבוע טוב,

 

טליה, TMRG.