זרימה קולית – בין פיתוח הקול לקלינאות תקשורת –  תרגילי מפתח להפקת קול בריאההפקת קול בריאה

כשסובלים מבעיות קול  כרוניות או אי נוחות, חשוב להוסיף לטיפול בצרידות מספר תרגילים פשוטים של כמה דקות (3-5 ) פעמיים ביום . הפקת קול בריאה חשובה לשמירה על האיכויות הקוליות שלנו.

בעיות קול עלולות לנבוע מלחץ וחיכוך רב מדי של המיתרים זה בזה (שעות רבות) ומהפקת קול חדה חותכת וחזקה מדי (עוצמה חזקה מדי).

התרגול עשוי ללמד אותנו לחסוך בשימוש באוויר בזמן הדיבור או בשירה כדי שהקול יהיה בריא ובעל איכות גבוהה.

כאשר אנו מקטינים את השימוש באוויר אנו נחוש בהפקת זורמת , תחושה חדשה של זרימה קולית על פני המילים והצלילים במקום כוחניות ולחץ.

אחת המטרות היא שנקטין את עוצמת החיכוך של מיתרי הקול זו בזו ובכך נשפר את גמישות הקול ונמנע פגיעה במיתרים.

המילים מורכבות מעיצורים ומתנועות. התנועות הן סימני הניקוד ואופן ההגייה של המילים. התנועות מזרימות את האוויר / את הקול. והעיצורים מנגד, כשמם כן הם, עוצרים וחוסמים את האוויר/ את הקול.  בהגיית העיצורים האוויר נעצר .

תרגול פשוט של זרימת הקול בצורה חלקה ואחידה בנוסף לתרגול של הגייה עדינה של העיצורים והמעברים  בין התנועות לעיצורים בדרך רכה ישפרו את איכויות הקול שלנו ויגמיש את איברי הקול.

במידה וקיימים נגעים בצקות אדמומיות נפיחות חשוב להשתמש באבקה או בתרסיס מס 2 למניעה של לחץ יתר על המיתרים (החיכוך עלול  ליצור עומס נוסף במקום לשפר את המצב).

אם אתם סובלים משטף דם במיתרים או שאתם לאחר ניתוח של הסרת נגעים מהמיתרים חשוב שתקפידו על שתיקה מוחלטת על פי המלצת הרופא המטפל.

בנוסף, במצבים של כאב בגרון  מומלץ לא לבצע תרגול קולי.

 

בהמשך המאמר יובאו מספר תרגילים להגמשת הקול ע"י שיפור הזרימה הקולית.  .

עבודה עם מורה לפיתוח הקול או עם קלינאית התקשורת עשויה לחשוף מידע רחב וארגז כלים שימושי .הבעיה שהמפגש לא תמיד זמין לנו אם בכלל.

אז מה בינתיים? חשוב שתהיה בידכם סדרה של תרגילים לשיפור המצב.

משיחות שלי עם לקוחות הסובלים מבעיות קוליות הרוב הגדול אינו מתרגל דרך קבע את הקול גם כאשר קיים סבל של ממש מקושי בהפקת הקול.

זה אינו סוד שאנחנו חושבים שהדבר הראשון והיעיל ביותר במצבים הללו הוא שימוש בתכשירי TMRG לשיקום ולהגנה על הקול אך גם לתרגול מקום משלו. והשילוב בין השניים עשוי לתת תוצאות משופרות.

התרגול צריך להיות מורכב מתנועה מתונה של המיתרים אותה נשיג עם תרגול פשוט ושוטף יום ביומו. (חשוב במיוחד כטיפול בבעיה קולית קיימת וכמניעה של בעיות קוליות עתידיות)

לפני שניגש לתרגילים כדאי להבין את עיקרי הדברים הקשורים להפקת קול (בין אם אנו שרים או מרצים ומדברים) כדי להבין יותר את אופן התרגול הנדרש..

עיקר הדברים הוא שאנו מדברים בשתי צורות הפקת קול בסיסיות השונות מאוד זו מזו. קול מלא לעומת קול דק. והשילוב בינהם בתרגול ייעזור להשיג הפקת קול בריאה יותר.

 

נתונים:

קול דק הוא קול שמופק משולי מיתרי הקול בו מפגש המיתרים מתרחש רק בחלק החיצוני. בקול מלא המיתרים ילחצו בחוזקה זה כנגד זה ומעט אוויר יוכל לעבור דרכם קול הדיבור מהדהד בצורה ניכרת מהתהודות הנמוכות (שהן תהודת בית החזה תהודת הגרון והתהודה מחלל הפה).

כשאנו מדברים בעוצמות גבוהות (חזק) הקול נחשב כקול מלא.

קול דק נפגוש כשנשיר בצלילים גבוהים בצורה קלה, בצליל מעט אוורירי. (ניתן כמובן לשיר בצלילים הגבוהים של המנעד גם בקול מלא. בהפקת קול שונה עבה וחזקה.)

צלילים הנשלחים לכיוון האף מגבירים את עוצמת הקול הן בשירה והן בדיבור ומפחיתים מהלחץ על הגרון. מופעל לחץ של אוויר לכיוון האף. (ההגייה של הצירוף 'נג' ממחישה את המיקום הזה).

כשאנו נשלח את הצליל לכיוון האף כדאי לשים לב שהצבע של הקול לא ישמע מאונפף מדי (אלא אם כן זאת הבחירה שלנו וחלק מהסגנון).  כדי למנוע צליל מאונפף מדי יש להשאיר את מעבר האף פתוח מעט. כלומר לא לסגור לגמרי את מעבר האוויר. (בתרגול יהיה הסבר נוסף על כך).

היות ולחץ האוויר לכיוון האף מוסיף עוצמה (ומאפשר מעבר קל לצלילים הגבוהים של המנעד) הוא נחשב כהכרחי להפקת קול בריאה.

(חשוב לא לשכוח לחוש את הצליל גם מאזור בית החזה ובשירה להוסיף דגש גם בתהודות גבוהות שבמצח והסינוסים).

אז בואו נחבר בין הקולות של הדיבור והשירה.

 

החלק המעשי: 5 תרגילים לדוגמא

 

תרגיל ראשון: תרגיל עם האות 'ש' (כשהתנועה מזכירה את השורוק. U)

מטרה: הסדרת הנשימה ותיאום בין איברי הקול למערכת הנשימה. לשליטה לחיזוק ולעיבוי קול חלש דק ושברירי.

הגיית האות 'ש' (ששששש………שששששש…….ששששש……) מחזקת ומפתחת את שרירי התמיכה הנמוכים מהבטן ותורמת לשליחת הצליל קדימה.

(להרגיש תחושה של דחיפה קלה מהבטן בזמן ביצוע התרגיל ולחשוף את השיניים התחתונות)  .

 

1. רוקנו את כל האוויר מהריאות דרך הפה עם הצליל של שששש למשך 8 שניות.   (קצה הלשון מתקרב לשיניים הקדמיות. השפתיים מושטות קדימה ונוצר מרחק בינן ובין החניכיים.)

2. לשאוף דרך האף (עם סגירת הפה)במשך 4 שניות.

לעצור את הנשימה למשך 8 שניות.

ולחזור על התהליך ברציפות כ10 פעמים. (בימים הראשונים לחזור על התרגיל כ 5 פעמים ולעלות במדורג)

הגיית האות 'ש' נשמעת שוטפת מרגיעה וזורמת..ללא הדגשות ועם תשומת לב על אחידות הנשיפה .

 

תרגיל שני : הפקת הצליל בררררררררררררר,   פרררררררררר.

ברבור/פרפור גלגול השפתיים בצלילים עולים ויורדים בטווח צלילים שמרגיש נוח בגרון. (מזכיר את הקול שילדים מפיקים בגרונם כשהם מדינים שהם 'נוהגים' ברכב בעת משחקם.)

מטרה:  הרחבת המנעד הקולי.ולהאצת הריפוי.

התרגול משחרר את השפתיים ונוצר שחרור של שרירים רבים במערכת הקול. בנוסף יודגש שוב הקשר עם מערכת התמיכה והצליל.(סרעפת שרירים צלעיים ושרירי גו)

מומלץ להניח שתי אצבעות על הלחיים . בעדינות (באזור הגומות) מבלי להזיז את הסנטר. (ניתן להניח מדי פעם כף יד על הסנטר לשמירה על המיקום)

להוסיף הגברה מדורגת של הצלילים(כמו לחיצות רבות על דוושת הגז). נענונע של הצליל. נדנוד שלו. להרעיד את הסרעפת.(מעין הקפצה שלה עם הפקת הקול)

להקרין את הצליל החוצה.

התרגיל תורם למניעת עצלות שפתיים וחיזוק התחושה בפה ובשרירים הפועלים בהפקת הקול.

משך התרגיל: 2-3 דקות

 

תרגיל שלישי : תרגיל קשית

3חלקים

 

א. תרגול קשית: להפיק צלילים עולים ויורדים כמו סירנה דרך קשית שתייה בקוטר בינוני בעוצמת קול מתונה.

מטרה: חיזוק מודעות הקשר בין השליטה בזרם האוויר ופעולת הקול ולהגברת המודעות בענין החסכון באוויר בזמן הפקת קול.

ב. תרגול קשית עם מים תוך יצירת בועות.

להכניס את הקשית לחצי כוס מים.ולהפיק צלילים עולים ויורדים.

מטרה: להגברת המודעות לחסכון בכמות האוויר במהלך הפקת הקול.

להשתדל לעשות בועות קטנות ככל האפשר עם הצלילים.

להוסיף לתרגול מהירויות משתנות עם נענוע של הבטן.

אימון של הקול יחד עם תנועת הסרעפת. מעין נדנוד של הצליל. יחד עם הרעדה של הסרעפת. מנדנד את הקול.

מהירויות מתגברות במהלך שלושת התרגילים לשיפור התמיכה הסרעפתית ולהפעלת כוח כנגד. חשוב לחיזוק ולבריאות המיתרים.

 

ג.תרגול דיבור לתוך הקשית

תורם לזכרון השרירי של הגוף כיצד יש לדבר ולחסוך אוויר. להפקת קול בריאה.

 

תרגיל רביעי: האות 'נ' (תהודת האף)

מטרה: חיזוק שיפור היכולת לעמוד בעומס קולי ובכך מניעת כיווץ לא רצוני של שרירים

תהודת האף נחשבת למגבר טבעי של הקול. תהודת האף מורכבת מקימור האיברים (מכסה הגרון) שמעל המיתרים. התנועה מוסיפה כוח ועוצמות לצליל.

תזכורת לסגור את הנחיריים  אבל להשאיר מעבר אוויר קטן שלא יהיה מאונפף מדי..בתרגול יש לרכז את הצליל לכיוון האף. מרגישים זמזום באף.

לומר את הצירופים הנ"ל ולחזור עליהם עד לתחושה ברורה של מיקום הקול באזור. (בתהודה הגבוהה של האף ובקדמת הפנים).

משך התרגול : 2-3 דקות

לתרגל את הצירופים:

נייי ניי ניי ניי ניי ………על צירה..(האות 'נ' היא אפית. החלק הקדמי של הלשון חוסם את מעבר האוויר ולכן האוויר מגיע ישירות לאף. לא ללחוץ מדי על הלשון)

סינג סינג סינג סינג סינג ……………

טוונג טוונג טוונג טוונג טוונג……..(לנסות לחקות קול של ברווז או של תינוק בוכה כדי להעצים את הסאונד)

התרגול נחוץ לפיתוח צליל המסיכה שהוא סאונד מהתהודה הקדמית. ניתן לחזור על ההגיה של המילים הנ"ל הפעם בצלילים עולים ויורדים בצורה של סירנות.או בתרגיל שירה(סולמות). מגבוה לנמוך ומנמוך לגבוה..

הקול ממוקד. מתכתי. לא אוורירי ונשמע מאזורי האף.

משך התרגיל: 30 שניות

 

תרגיל חמישי:הפקת עיצורים.

יש לבצע את התרגיל לחיזוק סגירות המיתרים.

אין לבצע אותו בצרידות או במקרים שקיימים נגעים על המיתרים.

מטרה: שכלול הגייה. (שיפור ההגיה יישפר את היכולת הקולית) משפר את רמת האנרגיה והעוצמות הקוליות.

לחזור לסירוגין על הפקת העיצורים בקול רך ולא חזק. לקצר במכוון את הפקת העיצורים. התנועה מזכירה קפיצה. האוויר נחסם ואז פורץ בבת אחת.

ד ט ד ט ד ט ד ט ……………וכן הלאה.   .

ב פ ב פ ב פ ב פ…………….(סגירת שפתיים חזקה ולאחריה התפרצות האוויר) .

ק ג ק ג ק ג ק ג ק ג ……………..(משפר את הזריזות באזורי החך הרך וגב הלשון).

בתרגילים האוויר פורץ קדימה. ניתן להגביר מהירויות כדי להוסיף דרגת קושי.

העיצורים נותנים תנופה לצליל ומעוררים את הקול לתנועה.

 

לסיכום:

איכות הקול בדיבור תהיה זורמת וטובה יותר בעקבות תרגול קולי עדין של תרגילי שירה (זימרה) וגם להיפך-השירה תתחזק כתוצאה משילוב של תרגול של דיבור נכון ורהוט המפעיל הרבה מהשרירים הקשורים להפקת הקול, עם דגש על החלקת המעברים בין העיצורים לתנועות תוך חיזוק שרירים עצלים במערכת הקול.

נרגיש בחיזוק ושיפור היכולת לעמוד בעומס קולי ובכך נמנע כיווץ לא רצוני של שרירים במערכת הקול.

לסובלים מבעיות קוליות ,לתחזוקה שוטפת ולבעלי עומס קולי אנו ממליצים לשלב את התרגול

יחד עם תכשירי TMRG   במטרה להאצת תהליך השיקום הקולי.

 

טליה

TMRG מומחים לקול