tmrg-artical-1 (2)

מיועד למרצים, זמרים, חזנים ולסובלים מבעיות קוליות.

 

 התשובה : ליצור מומנטום.


במצבים של עומס קולי, כדי להניע את מיתרי הקול בצורה בטוחה ונוחה, אנחנו חייבים להכנס לתהליך מדורג של האצה.
או במילים אחרות 'לבנות' תנופה.
רק לאחר  שבנינו את התאוצה נכון להכנס לעבודה קולית  מאומצת תוך שמירה על ה'מומנטום'.
כלומר הרעיון להתחיל (את הדיבור לפני קהל/כיתה או אם מדובר בזמר לפני הופעה/הקלטה) כהמשך לפעולה ולא כהמשך למנוחה.
מקור המילה -momentum מלטינית= תנועהmovere
כולנו יודעים שכדי לבצע פעולות ולו הפשוטות והנעימות ביותר אנו זקוקים לתנופה כלשהי.
כשאנחנו בתנופה אז הכל קל. לעומת זאת כשאנחנו במצב סטטי של מנוחה כל פעולה היא אתגר.

אלא אם כן אנחנו כבר ב'שוונג' ואז הכל מבוצע בקלילות.
יש שקוראים לזה מוטיבציה.
אותו דבר עם הקול.
אנחנו ממש צריכים התנעה פיזית כלשהי כדי שהמנגנון יעבוד בצורה חלקה, 'משומנת' וקלילה. במיוחד כשאנחנו נדרשים להתחיל בעוצמות חזקות ובאינטנסיביות רבה.
זמרים יעידו על כך באין סוף מקרים שהם זוכרים את הפעמים במהלך חזרות/הופעות שהקול היה 'חם' וכך מכוונן ונוצץ לעומת הפעמים שפותחים את הפה והקול  יבש וכרוך.
מיתרי הקול שלנו אוהבים וצריכים תנופה.
כדי להתמודד עם קושי שקשור למיתרים ולעייפות קולית, מנוחה היא רק חלק מקדים. אמנם בלתי נפרד מהטיפול אבל לא כולו.

 

החצי השני והחשוב לא פחות של  תהליך הריפוי וההכנה של הגרון לפעולה : הוא ההנעה.
כמו עקרון ברפואה של דומה בדומה ירפא (כמו בחיסונים) גם כאן תנועה עדינה תרפא בעיות מתנועת יתר. עייפות עומס קולי או שימוש לא נכון.
כלמר:
קושי וצרידות שנוצרו מעודף תנועה ומתנועה מאומצת יתרפאו למרבה הפלא בצורה הטובה ביותר דווקא
ע"י תנועה מעודנת שתזרז את הריפוי והשיקום.
.
כשהגוף מתחיל לתרגל תנועה עדינה. השרירים משנים 'מוד' פעולה.
משנים פאזה ונכנסים לרמת האנרגיה המדויקת הדרושה להם.
צוברים אנרגיה אקוסטית שתוסיף להם עוצמה וקלילות בהמשך.

 

 

לפני כל מאמץ קולי, לבחור מספר תרגילים קצרצרים ופשוטים שיתחילו להזיז את השרירים.
לדוגמא:

 

גרגור עם מים עם צלילים עולים ויורדים או זמזום עדין.

 

והפתרון המומלץ ביותר:
להשתמש באופן שגרתי לפני מאמץ קולי עם ערכת TPV.
הכנה של מספר דקות 4-3 דק שוות בעוצמתן לעיתים לתרגול ארוך של חצי שעה ללא הערכה.
בהתחלה עם כמות מים מינימלית של שליש מתכולת הבקבוק ולאחר מכן לעלות עוצמה להרחיב מנעד ולהוסיף מים.
(לשלושת רבעי מים מתכולת הבקבוק).לסובלים מנגעים או מעייפות קולית יש להסתפק בכמות המים הקטנה.
היתרון הגדול בשימוש עם הערכה הוא הרצף של האינהלציה המקדימה לתרגול המשחררת וממש מנערת את המיתרים
לאחריה התרגול של הצלילים דרך הנשיפות ,
וכמובן השילוב של צמחי המרפא והשמנים שעובדים על אותו עקרון של הנעה.
הם עוזרים להניע את הדם לאזור הגרון והמיתרים  ומספקים למקום את הדרוש לו.
בנוסף עוזרים להניע החוצה את הפסולת המצטברת. אם זה ליחות או חומציות ומחטאים ומעודדים את חידוש העור הפגוע והנשחק שעוטף את המיתרים..
בקרוב נעדכן על סדרת תרגילים נוספת לחיזוק המיתרים דרך אביזר TPV.
.
לסיכום:
כדי להכין את הקול בצורה המקסימלית והאופטימלית התשובה היא לצבור מומנטום.
מומנטום יתרחש ע"י פעולת הנעה עדינה הדרגתית.
בדיוק כמו בתחילת נסיעה עם רכב הילוכים בו נעביר את ההילוכים בהדרגה.

מתחילים מהילוך ראשון עוברים לשני ונכנסים לפעולה מאומצת בשלישי.

אז בואו נתחיל להעביר את ההילוכים בהדרגה. . זהו חימום קולי תרתי משמע (שאיפות עם האינהלציה החמה של TPV תוך כדי נשיפות עם צלילים שיוצרות התנעה של השרירים בגרון ותרגול עדין שבהדרגה מתחזק )