תעודת הזהת הקלית שלנו -כיצד נשביח את הגוון הקולי
אין ספק שהקול שלנו, הצליל הצבע והגוון הקולי שבוקעים מגרוננו משפיעים רבות על הדימוי והבטחון שלנו קול עמוק יפה ונוכח!! משאת נפשם של רבים מאיתנו
יש שטוענים שמה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח (ללחוץ יותר)
ויש שחושבים שמה שלא הולך בכוח הולך במוח.
שניהם נכונים.
אז נכון -עבודת שרירים נכונה וחשובה, חיזוק השרירים בבית הקול חשוב, עבודת נשימה טובה גם כן.
חיזוק שריר הסרעפת מאוד חשוב, ושר כללי תמיד מוסיף.
בריאות כללית טובה ברור שקשורה ישירות וחשובה, ותזונה שינה הרפיה ועוד ועוד—.אז אם נשקיע יותר נשיג יותר.
אבל זה לא הכל- יש משהו אחד שהוא מהחשובים בנושא של איכות קולית. הגוון הקולי שלנו.
והוא הגוון הקולי !!!
הגוון הקולי כולל את העומק של הצליל שנוצר מהגוונים המיוחדים שמהדהדים ומרצדים מאותו צליל בודד שמופק מגרוננו.
אותו גוון, אותו עומק בקול משאיר את הרושם על המאזין ויתפרש כקול עם איכויות טובות יותר.
אז יש משהו שאנחנו לרוב לא מודעים לקיומו או יותר נכון לקיומם ולא שומעים אותם למרות המצאותם בשטח והם : ההרמוניקות / צלילים עיליים.
כשאנו שרים או מדברים נשמעים מגרוננו באותו הזמן מספר צלילים בעלי גבהים שונים ובעוצמות משתנות, ממש כמו תזמורת שלמה.
לנו נדמה שאנו שומעים צליל אחד בלבד אבל האמת שונה לגמרי, בו זמנית מהדהדים בחלל צלילים אינסופיים.
נשמע כמעט מיסטי ואכן כן. לא יאמן, אבל קולנו מפיק צלילים רבים רבים בו זמנית. צלילים בגבהים שונים.
התופעה האקוסטית נקראת הרמוניקות, או צלילים עיליים, או בשם נוסף אוברטונים. הצליל הראשי הוא הבולט והחזק ביותר ואותו אנו שומעים בברור. ואם לא הצלחתי לבלבל אתכם עד עכשיו אז נשמו עמוק ונוסיף עוד פרט מרתק על הקול האנושי.
לידיעתכם מה שעוד יותר מופלא ונסתר מאוזננו הוא שכל אחד מאיתנו מדגיש צלילים(הרמוניות או אוברטונים) שונים .
כלומר כל אחד מדגיש או מצניע צלילים עיליים שונים. יחסי העוצמות והגוונים משתנים מאדם לאדם.(זהוו הגוון הקולי שלנו)
הצלילים הנוספים המודגשים בעוצמות שונות הם הם אלו שמוסיפים את ה’צבע’ והייחודיות לכל אחד והם פועלים על החושים שלנו ומייחדים כל אחד ואחד מאיתנו .דמיינו שפע ושלל גוונים. זה מה שבאמת מופק ונוצר בגרוננו.
כל אדם בעל זהות קולית ייחודית משלו ושונה מכל אחד אחר בעולם.
הרי אם יתקשר אלינו מכר שלא שמענו ממנו שנים רבות,כמעט בטוח שנזהה אותו מיידית למרות הזמן הרב והשנים שחלפו.
זה מדהים שנזהה אותו מכל אותם מאות ואלפים האנשים שאנו בקשר איתם ושדיברנו איתם בתקופות שונות.
אז מה שתורם רבות לייחודיות הזו הם הצלילים המתלווים לקול שלנו. אלו הם צלילים שנמצאים מעל הצליל הראשי.(שנקרא פנדמנטל.בסיסי).
הם תמיד יהיו גבוהים מהתדר הבסיסי. ולכן נקראים צלילים עיליים. (כשאנו צרודים נשמע מקולנו צלילים נוספים שגורמים למעין ‘רעש’ ו’לכלוך’ והם מצויים מתחת לתדר הבסיסי ).
המרחקים בין הצלילים העיליים הם קבועים ומבוססים על חוקים מתמטיים ברורים. כלומר יש מרווח קבוע ומתמטי בין הצלילים העיליים (ההרמוניקות) ויחד עם זה כל אדם נשמע שונה כי כל אחד מדגיש צלילים אוברטונים אחרים ובעוצמות שונות.
הגרון שלנו הוא כלי נגינה משוכלל ומורכב ביותר.
זמרים משתמשים בו בכשרון כדי להוציא את הגוונים הנדרשים כדי להצליח בקרירה המוזיקלית שלהם. ושחקנים משתמשים בתדרים המיוחדים כדי להעמיק את הקשר עם הקהל ולתת עומק ואיפיונים לדמות אותה הם משחקים.
הצורך בייחודיות הקולית בולט בתחומים רבים. שחקני תיאטרון מהטובים ילמדו להשתמש בקולם כדי ל’הפנט’ את הקהל אליהם.
אנשי מכירות מוצלחים ישתמשו בגוונים של קולם כדי להרגיע את הלקוח שמולם שיתן בהם את אמונו.
המורה המסור ידאג שקולו יחלחל בנפש תלמידו ויגרום לו להבנות ויעצב את תפישת עולמו ועוד ועוד.
טיפ ליישום.
מאחר והנושא עלול להשמע בשמיעה ראשונה מסובך ואולי אף תמוה (בעיקר בגלל שהאוזן שלנו אינה מזהה חלק ניכר מההרמוניות, אבל אנו בהחלט מגיבים ,ומגיבים שונה לכל תדר ותדר)וגם כדי שנצליח להבין יותר את הנושא אציע להאזין ברוב קשב לצלילי הפסנתר.
בפסנתר נוכל לשמוע בברור את ההרמוניקות ולהבין במה מדובר. אם נקיש על פסנתר, נתחיל בצלילים הגבוהים ביותר ואז נקיש על הצלילים הנמוכים ביותר שלו.(כדי לשמוע את הקונטרסט). בצלילים הנמוכים במיוחד שלו נשמע בצורה ברורה את האוברטונים.
דווקא בצלילים הנמוכים נשמע הרבה אוברטונים מאחר ויש טווח של צלילים עיליים רחב שהאוזן שלנו יכולה לקלוט.
נזכיר שהצלילים העייליים גבוהים מהטון הבסיסי .ולכן בצלילים הנמוכים של הפסנתר נשמע הרבה אוברטונים עד שאפילו קשה יהיה לזהות את הצליל הנמוך והמקורי.
אז מה לעשות עם המידע הזה??
קודם כל צריך לציין שזה ידע מענין וטוב לדעת לידע כללי.
ואפשר גם להסיק כמה מסקנות מעשיות
טיפ מעשי בדיבור:
בדיבור: כדי להשיג גוון עמוק וחם יותר:
למורים, מרצים או לדיבור בכלל: טונים נמוכים בשילוב נשיפה חזקה של אוויר (מה שיתבטא בעוצמה) נותנים לנו קול מלא יותר, עשיר ועטוף בגוונים חמים. מה שמעשיר את איכויות הדיבור. כדי לסגל קול כזה צריך להתאמן לדבר חזק יותר ונמוך יותר.
יש לעבוד בצורה הדרגתית בדרך הזאת.
וזה במקום לדבר בקול גבוה ו’מצפצף’ לעיתים..וגם לא בקול אוורירי וחלש (בקול גבוה ולא מלא נשמע פחות אוברטונים. כמו בצליל הגבוה של הפסנתר)
בשירה: כדי להשיג גוונים עשירים :
לזמרים, חזנים וחובבי השירה- גם כאן כמו בדיבור יש להשתמש בקול מלא ובנשיפה חזקה יותר שתגביר את העוצמה של הצלילים העיליים הגבוהים וכך נקבל צליל עשיר יותר.
כדי לקבל קול עשיר צריך להתאמן ולפתח בצורה הדרגתית מסת שריר במיתרי הקול. בדיוק כמו בספורט.ולהקפיד על כל הכללים. חשוב שיהיה מושג בפיתוח קול. והקפדה על כללים בסיסיים של שחרור המיתרים לפני ואחרי העבודה הקולית. לדעת לא ללחוץ יתר על המידה כדי שלא נגיע לתחושת חוסר נוחות. להיות קשוב לגרון ולקול ובעיקר לדעת את הגבול. כלומר לעבוד בהדרגה ובמתינות. כשנגיע להשגים קוליים ונעבוד עם קול מלא (נשיפה חזקה וצליל עמוק) נזכה לעומק ושפע של גוונים בקול.
עדות לכך היא קולותיהם הצבעוניים של החזנים. קולות עשירים ועמוקים. החזנים נאלצים להרים את קולם ובדרך זו הם מחזקים את המיתרים, פשוט מאוד.
אז למבינים קצת יותר בנושא הגוון הקולי, פיתוח הקול ובתהודות, צליל עמוק ועמוס בתדרים הוא צליל מתהודות נמוכות של בית החזה אזור הגרון והפה עם נשיפת צליל חזקה ( הפקת הקול מלאה ולא דקיקה). בתהודות הגבוהות חללי האף והמצח, הפקת הקול הופכת לדקיקה יותר. ואז התדרים הבולטים בקול מבחינה פיזיקלית
הם התדרים הקרובים לצליל הראשי.מה שיוסיף לקול יותר חדות ופחות עומק ונפח.
לכן כשאנו רוצים גוון יותר עמוק ומלא השירה תהיה בסגנון יותר מלא. (בשפה המקובלת מעולם פיתוח הקול שירת חזה או בלטינג ולא שירה אופראית. או בדיבור, דיבור גרוני ומלא .התחושה שהקול נובע מעומק הגרון. מצב בו יבלטו הגוונים של הקול).
(למתענינים בהבדלים בין הז’אנרים השונים בשירה אופראית הצלילים העיליים המודגשים בעוצמות גבוהות הם הצלילים שקרובים לצלילי היסודי.ולכן התחושה לעיתים שהצליל חד וחריף. פחות חם ועמוק.בעיקר אצל הסופרניות אלא אם זמר האופרה ישיר בצורה שקטה מאוד מאוד(הפקת קול שנקראת פיאניסימו ) ושם יתרחשו גם אוברטונים . שנובעים הפעם מטכניקה נוספת להפקת אוברטונים .דווקא מנגיעה מאוד מאוד עדינה של המיתרים זה בזה (כמו בהפקת אוברטונים בגיטרה) ואז נוצר הקסם.צליל ששווה את הקהל בקסמיו. לעומת השירה האופראית בשירת רוק (שהיא לכאורה שירה יותר אגרסיבית)יודגשו צלילים עיליים שרחוקים יותר מהצליל היסודי מה שמרכך ומחספס את הסאונד של הצליל הבסיסי. כי הצליל היסודי פחות מודגש. עד שנשמע לעיתים צרידות יזומה. (כמה צלילים בו זמנית.)
נקנח את הנושא בשירת אוברטונים, דוגמא קיצונית של שליטה בהפקת אוברטונים.
הזמר מדגיש בו זמנית כמה צלילים יחדיו בעוצמות חזקות ושוות.
נשמע כמו מספר זמרים יחד.
לסיום
חפשו והוסיפו גוונים לקולכם ע”י הצלילים הנמוכים והמלאים.
דיבור ושירה מלאים. למי שסובל מנגעים או לחץ על הקול יש צורך בהכוונה וייעוץ של קלינאי תקשורת /מורה מקצועי לפיתוח קול במקביל לשימוש במוצרי TMRG עם הקפדה על “הדיבור הטיפולי ” שמדגיש דווקא את אלמנט הרכות.
בהצלחה
טליה TMRG